Total Pageviews

Tuesday, August 20, 2013

Masih Menunggu Aleya

Hari keempat Aleya di wad.

Semalam apabila mendengar khabar daripada abangcho, hati saya seperti mahu pergi berhadapan dengan pihak hospital.

Sabtu sudah ambil darah dua kali. Pagi dan petang. Ahad ambil lagi. Isnin dua kali juga. Kemudian ada kesilapan doktor. Barangkali sebab ramai doktor housemanship yang memandai-mandai, menyebabkan ada yang kena marah dengan doktor pakar.

Menjerit-jerit si Aleya disebabkan ada doktor yang mengarahkan dikeluarkan wayar salur kencingnya pada sebelah pagi. Rupa-rupanya wayar itu tidak boleh dikeluarkan lagi. Petang itu dimasukkan kembali. Sakit! Kalau tidak, takkan sengaja budak itu menjerit kesakitan sekuat hati.

Janganlah benda-benda yang seperti ini mengembalikan fobia saya terhadap perkhidmatan hospital kerajaan!

Saya sepatutnya sudah balik ke Seremban. Mahu uruskan rumah sewa si bongsu, kereta si sulung, juga urusan pembayaran yuran universiti. Mereka serentak masuk ke tahun dua hujung Ogos atau awal September. Awal September, ada temu janji di hospital sebelum saya kembali ke pejabat. Seorang penulis veteran telah menghubungi bertanyakan sama ada saya pergi atau tidak ke Sarawak untuk Hari Sastera ke-16 awal September nanti. Ada juga yang bertanyakan sama ada editan saya sudah selesai atau tidak.

Sebenarnya minda saya serabut.

Hari Sastera dan temu janji hospital itu tidak penting untuk saya. Kondisi Aleya dan keperluan anak-anak lebih utama.

Kakak mencadangkan agar abang menghubungi sepupu kami yang pernah menjadi Pengarah Kesihatan Negeri Sembilan untuk memohon bantuan.

“Tidak perlu...” kata saya, “memang kita tidak ada kuasa apa-apa. Tetapi saya berani berhadapan dengan doktor-doktor itu. Kalau mereka buat kesilapan lagi, beritahu saya segera. Saya akan ke sana. Jangan fikir kita orang kampung yang bodoh dapat menerima siri kesilapan mereka dengan segala ketololan. Kita bukan tikus makmal untuk kajian mereka...”

Budak itu baru berusia enam tahun. Dia tidak makan apa-apa selama empat hari ini. Tetapi darahnya diambil banyak kali. Berlaku pula beberapa kesilapan. Memang doktor pun manusia biasa. Tetapi kerjaya mereka berkaitan nyawa manusia. Kesilapan mesti diminimakan sedapat mungkin atau terus nihil.

Saya pernah kena “main” dengan perangai doktor housemanship untuk pembedahan kali ketiga yang lalu. Dia meminta saya mengisi borang dan menandatangani sekeping dokumen. Apabila ditanya, dia menyebut itu prosedur biasa dan cuba menyibukkan diri dengan hal-hal lain. Rupa-rupanya dia mahu mengambil darah sewaktu pembedahan berjalan untuk penyelidikan peribadi. Itu pun saya tahu selepas bertanya kepada doktor housemanship yang lain.

Saya berasa tertipu. Saya adukan hal tersebut kepada doktor pakar yang datang kemudian. Saya katakan saya mahu menukar doktor penyelia sebab sudahlah kasar, sebarang pertanyaan dijawab dengan cara yang kurang pasti.

Rupa-rupanya ada pesakit lain yang mengadukan hal yang sama.

Puaslah doktor itu memujuk saya dengan mengatakan bahawa doktor housemanship itu hanya akan mengambil lebihan darah sewaktu pembedahan. Saya tidak kisah, kalau mahu ambil untuk diminum sekali pun, ambillah...tetapi cakaplah betul-betul.

Memang doktor itu kena tegur dengan pakar.

Nampaknya kes Aleya ini juga kena awas juga. Betullah, mereka pun mahu menyelamatkan nyawa pesakit. Tetapi kalau terlampau ramai yang pandai dan memandai-mandai, ruang untuk berbuat silap boleh berlaku.

Saya masih menunggu khabar Aleya. Mudah-mudahan hari ini atau esok, Aleya dibenarkan balik ke rumah.