Total Pageviews

Thursday, August 22, 2013

Kelangsungan Hidup

Pagi-pagi Cik Wan Ameran menghubungi. Saya masih di kampung.

Katanya, ada berita sedih. Abang Ustaz Mokhlis meninggal minggu lepas. Kebetulan Cik Wan hari ini ada lawatan sosial ke sekolah berhampiran kampung asal ustaz.

Kematian yang berturutan. Ramadan dan Syawal, adik dan abang menemui Illahi. Sukarnya mendepani realiti sebegitu tetapi semuanya bukan milik kita. Apa pun yang terjadi, yang tinggal perlu menjalani kehidupan seadanya.

Tragedi bas sarat penumpang yang terjun ke gaung di jalan Genting Highland juga antara yang mengejutkan minda kita. Masya-Allah, apabila Dia mahu memanggil pulang, Dia akan melakukannya. Itu sebab kita kena selalu siap siaga. Jangan abaikan solat. Ada orang kata, buat apa solat kalau bacaan pun tak betul, tidak kusyuk. Kalau sudah tahu bacaan kurang betul, kita belajar. Satu perkara yang sampai mati pun kita sentiasa belajar ialah tentang solat. Kita lakukannya sebab itu kewajipan, soal diterima atau tidak, bukan urusan kita.

Saban hari tatkala membuka laman maya, pasti dapat membaca berita kematian demi kematian di Mesir dan Syria. Nyawa sudah jadi seperti ikan yang dilelong di pasar basah. Tiada harga. Mari kita doakan usai solat agar saudara-saudara kita itu dipelihara Allah dan persengketaan atas nama apa pun segera ditamatkan.

Padamkan rasa sombong dan bangga diri yang sentiasa mengacau dalam usaha membersihkan jiwa. Benda-benda negatif sebegini memang selalu ada dalam hati kita. Itu sebabnya kita kena cepat-cepat ingatkan kematian supaya semua yang hitam itu segera meminggir. Jangan berubah kepada sesuatu yang buruk. Muhasabah diri kita sebelum kita menuduh orang lain berubah. Jangan angkuh seolah-olah kita sahaja yang baik. Jangan menghina orang lain sebab bila-bila masa sahaja Allah boleh mengangkat dan menjatuhkan martabat sesiapa pun jika Dia mengkehendaki.

Wahai Allah, berikan kami kekuatan untuk meneruskan perjuangan meladeni kehidupan yang Engkau anugerahkan kepada kami. Jadikanlah kami, anak-anak dan keturunan kami dalam kalangan orang-orang yang mendirikan solat dan amal soleh.

No comments: