Total Pageviews

Tuesday, July 16, 2013

Say No To Ayam



Heboh ayam naik harga.

Tiba-tiba sang ayam jadi macam artis popular yang ditangkap sebab tidak berpuasa.

Semua orang bising-bising sebab menjelang musim perayaan, tiba-tiba ayam naik harga.

Saya tumpang bersimpati mendengar dan membaca keluhan-keluhan itu sebab saya bukan pemakan ayam. Dan saya juga tidak boleh makan ayam.

Maknanya, saya tidak terancam langsung dengan kenaikan harga ayam.

Tetapi kasihan kepada keluarga yang anak ramai dan semuanya sukakan ayam. Jenuh juga si bapa dan ibu memikirkan alternatif lain supaya anak-anak itu mampu melupakan keghairahan mereka terhadap ayam.

Ayam yang gemuk gedempul di pasar itu bukanlah sumber makanan yang baik untuk kita. Untuk menggemukkannya, dia dicucuk dengan sejenis bahan kimia yang boleh mempercepat tumbesaran. Paling baik kalau kita makan ayam kampung.

Apa-apa pun, ayam kampung tetap pilihan terbaik!

Jawapan menteri mengundang kemarahan.

Kata Pak Menteri (dan saya pernah beberapa kali mengacara majlis yang beliau adalah VVIP), ayam naik harga, jangan makan ayam. Makan daging! Boikot ayam!

Uh! Jawapan itu agak kurang cerdik. Sekarang, semua barang telah naik harga. Kalau harga pakaian naik, maka jangan pakai baju. Pakai daun!

Itu antara yang ditulis oranglah. Saya hanya menulisnya kembali.

Sebab macam yang saya kata, saya bukan pemakan ayam. Suami pun tidak makan ayam kecuali kaki ayam yang berkaki ayam. Budak-budak itu pun sekarang sudah jarang makan ayam sejak ibunya sakit.

Kalau tidak, hari-hari menunya ialah ayam.

Sekarang, ayam-ayam boleh demand. Mereka menjadi sumber makanan yang menjadi sebutan.

Mengenangkan ayam dan keluhan, saya terbayangkan para pejuang di medan. Juga masyarakat miskin di negara-negara sekitar.

Ada mereka peduli dengan kenaikan harga ayam?