Total Pageviews

Wednesday, July 3, 2013

Obsesi


Ini baru betul-betul tengok bola!

Obsesi: sesuatu yang sentiasa mengganggu dan menghantui seseorang atau keadaan terlalu memikirkan sesuatu.

Ada orang yang sangat obses dengan artis atau pimpinan tertentu.

Saya pernah jumpa orang yang obses dengan botol-botol minyak wangi atau batuan aneh.

Dia juga dalam obsesi.

Ada dua perkara yang dia obses.

Kerja dan bola.

Orang yang workoholic sebenarnya menurut sesetengah pandangan, bukanlah jenis work smart tetapi work hard.

Ada beza yang sangat besar di situ.

Pandangan peribadi saya ialah tiada salahnya jika kita kuat bekerja tetapi bukan menjadi work slave. Menjadi abdi kepada pekerjaan kita sehingga berlaku pengabaian terhadap sesuatu yang lain.

Sedangkan kehidupan bukan semata-mata berputar dalam roundabout yang sama.

Saya teringat kata-kata seorang senior terhadap suaminya yang obses dengan persatuan, “kalau nanti dia sakit, saya mahu membuat senarai giliran AJK persatuan xxx untuk menjaganya di hospital...”

Kakak itu telah puluhan tahun menjadi manusia paling sabar di dunia. Tetapi akhirnya gunung berapi pendam itu menyembur keluar laharnya yang panas menyala-nyala.

Semua orang ada obsesi. Saya pun begitu. Budak-budak dua orang itu pun sama. Seorang budak itu asyik bising-bising minta diletakkan figura Harry Potter dalam bagasi. Sudah dua puluh tiga tetapi masih sukakan apa sahaja berkaitan sentuhan magis JK Rowling. Budak yang dua puluh satu itu pula obses dengan manga.

Bagi saya, itu semua kesementaraan. Apabila usia bertambah, obsesi akan berubah. Secara automatis, jurusannya akan lebih kepada hal-hal ukhrawi.