Total Pageviews

Saturday, June 22, 2013

Menanti Hujan



TERKINI: MUAR & LEDANG DIISYTIHARKAN DARURAT. SEREMBAN MENCAPAI BACAAN IPU 104. LAPAN SYARIKAT AKAN DIDAKWA DI MAHKAMAH INDONESIA (PELABURNYA ADALAH KAPITALIS MALAYSIA!)

20 Jun - Situasi jerebu di negara ini semakin buruk hari ini apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) di enam kawasan mencatat bacaan melebihi 100 terutama di Muar, Johor yang berada pada tahap berbahaya dengan bacaan 383.

Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dalam satu kenyataan menyebut, Muar diikuti dengan Kota Tinggi yang berada pada tahap sangat tidak sihat dengan bacaan 232 manakala Pasir Gudang, Larkin, Bandar Raya Melaka dan Bukit Rambai, Melaka masing-masing dengan bacaan 199, 181, 137 dan 119.

Menurut kementerian, situasi jerebu tersebut dijangka berterusan sehingga September depan ekoran keadaan udara yang masih dipengaruhi pencemaran merentasi sempadan, selain musim monsun barat daya yang sedang dialami negara ketika ini.
"Peta Jerebu Serantau yang dikeluarkan oleh Pusat Pakar Meteorologi ASEAN (ASMC) semalam menunjukkan pergerakan asap jerebu tebal dari kawasan kebakaran di Wilayah Riau, Sumatera Tengah, Indonesia dan tiupan angin dari arah barat daya membawa pencemaran jerebu ke kawasan Pantai Barat dan merentasi ke kawasan Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

"Laporan ASMC juga menunjukkan bilangan titik panas (hotspot) masih tinggi di Sumatera, Indonesia semalam iaitu 173 berbanding 187 titik panas kelmarin. Kebanyakan kawasan titik panas (hotspot) adalah tertumpu di Wilayah Riau, Sumatera Tengah, Indonesia," katanya dalam kenyataan di sini.

Jelas kementerian, bilangan titik panas yang dikesan di Malaysia semalam adalah sebanyak 83 iaitu satu di Selangor, Melaka, Terengganu dan Sabah, dua (Pahang), enam (Kelantan) dan 70 (Sarawak).

Dalam pada itu, jelas kenyataan itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah memaklumkan Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) untuk mengaktifkan Jawatankuasa Penyelarasan Pengurusan Jerebu selaras dengan 'tahap amaran 3A' dalam Pelan Tindakan Jerebu Kebangsaan.

Jawatankuasa itu, katanya, akan bertindak di dua kawasan yang mencatatkan bacaan IPU pada tahap sangat tidak sihat dan berbahaya iaitu Kota Tinggi dan Muar.

Kenyataan itu berkata, mereka yang disabit kesalahan melakukan atau menyebabkan pembakaran terbuka boleh dikenakan denda tidak melebihi RM500,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

"Kompaun maksimum sebanyak RM2,000 juga boleh dikenakan atas setiap kesalahan.

"Orang ramai juga diminta bekerjasama untuk memadam kebakaran-kebakaran kecil dan juga melaporkan kes-kes pembakaran terbuka kepada Jabatan Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat di talian 999 dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) di talian bebas tol, 1-800-88-2727," katanya.

Di MELAKA, Pengarah Jabatan Alam Sekitar (JAS) negeri, Abd. Hafiz Abd. Samad berkata, keadaan jerebu di negeri ini kembali buruk selepas menunjukkan tanda-tanda penurunan dengan mencatat IPU tahap sederhana di bawah bacaan 100 pada Isnin dan Selasa lalu.

"Justeru, JAS negeri meminta mana-mana pihak dan individu untuk mengurangkan aktiviti luar rumah," katanya.
Jelas Abd. Hafiz, bacaan IPU di negeri ini mula naik pada malam tadi setelah jerebu ini dibawa oleh angin pada tengah malam sehingga pagi ini.

"Lebih memburukkan keadaan, ramalan kaji cuaca menunjukkan negeri ini mungkin tidak akan menerima hujan selama lima hari bermula semalam sehingga Ahad.

"Ekoran itu, keadaan jerebu di negeri ini mungkin sukar untuk dikurangkan kerana hujan merupakan faktor penting untuk menghilangkan jerebu selain angin.

"Keadaan jerebu ini bergantung kepada keadaan cuaca serta angin dan masih belum boleh ditentukan bila ia akan pulih sepenuhnya," katanya lagi.

Beliau memberitahu, pihak JAS negeri sentiasa memantau titik panas yang menjadi punca keadaan jerebu di negara ini yang direkodkan di Sumatera Tengah, Indonesia.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Nah, itu berita tentang “Pesta Jerebu” yang diraikan saban tahun.

Di langit Singapura, beberapa kawanan burung sesak nafas dan jatuh ke tanah.

Dan semua orang menanti rahmat hujan. Hanya kekuasaan Allah yang dapat mengurangkan kemeriahan pesta yang berjaya mengaburi pandangan dan menambahkan jumlah pesakit di hospital.

Jerebu itu belum menjalar teruk ke Seremban. Tetapi tidak mustahil dia akan bertamu sebab angin ada di mana-mana dan hujan belum turun. Pembakaran masih terus berlaku. Tindakan masih nihil sedangkan itulah fenomena yang berlaku setiap tahun.

Jiran mesti disantuni. Jika jerebu itu hanya berlegar di sekitar ruang udara mereka sahaja tidak mengapa. Tetapi dia sudah melibatkan negara-negara jiran yang “tidak berdosa”.

Sekarang, sekolah terpaksa ditutup. Pelajaran anak-anak terganggu. Hospital siap siaga dengan katil tambahan. Bukankah itu menyusahkan manusia lain?

Dahulu waktu anak-anak masih sekolah, saya menyimpan bekalan penutup hidung yang sangat banyak. Semua farmasi saya kunjungi. Tatkala tiba musim jerebu berpesta, anak-anak itu sudah jadi macam ninja.

“Dalam kelas adik, hanya adik dengan anak pengetua sahaja yang pakai mask,” adu anak saya.

Biarlah. Mereka kebal.

Memang tidak selesa. Cuaca panas, muka berpeluh dan kita kena pakai benda yang menutup sebahagian muka. Tetapi mahu buat bagaimana lagi. Udara sedang menyebarkan penyakit.

Kadang-kadang terfikir juga, orang yang berniqab tiada masalah. Mereka memang sudah sedia bertutup. Datanglah jerebu sekelabu mana pun, mereka selamba sahaja.

Saya memang sepatutnya memakai mask sepanjang rawatan, tetapi oleh sebab rimas, saya jarang pakai. Namun, jika jerebu itu sudah sampai ke Seremban dan sekitar Cheras, saya kena pakai juga nampaknya.

Semua orang menanti hujan.

Seperti pungguk yang rindukan bulan!