Total Pageviews

Thursday, June 20, 2013

Dari Perut Teksi



Khamis itu naik teksi seorang pak cik yang mukanya macam Cina. Dia merungut, ada orang naik teksinya cakap, “apek, lu bawa gua pergi sana Bandar Tun Razak...”

Saya beritahunya, memang saya pun ingat dia bukan Islam. Itu sebab saya tidak bagi salam waktu masuk ke perut teksi.

“Ada keturunan Cina ke?” tanya saya.

Menurutnya, ada tapi sangat jauh. Dia mendakwa, susur galur keturunannya bermula daripada Puteri Hang Li Po dan Sultan Melaka.

“Tapi saya tak mahu nak bangga-bangga. Buat apa. Bukan dapat apa pun. Kalau ikutkan pakaian kuning diraja, masih ada dalam simpanan saya. Daulat saya masih ada. Malahan saya boleh bicara dengan Puteri Gunung Ledang dan Raden Mas Ayu...”

Err...saya tengah naik teksi atau kuda semberani ni, pak cik?

Bukan mahu main-main, saya tahu Allah mencipta alam yang tidak kelihatan dengan makhluk yang tidak kelihatan juga di mata kasar manusia macam kita.

“Raden itu kan orang Jawa. Totok lagi. Pak cik faham dia cakap apa?” tanya saya.

Katanya, bukan bicara dengan mulut tapi hati. Nasib baik dia tidak cakap mereka berhubung via FB atau twitter!

Muka pak cik itu memang nampak bersih.

Kemudian, dia menceritakan sesuatu yang agak sensitif. Rupa-rupanya dia mengubat orang tetapi sejak kematian seseorang yang dipanggilnya “ibu”, dia sudah tidak mahu mengubat lagi.

“Pak cik sebut nama siapa tadi? Datuk Dr Nur Laili? Yayasan Nury?” tanya saya cepat.

“Ya. Dia meninggal tahun lepas. Saya ubatkan dia, dengan izin Allah, sampai boleh berjalan. Tapi Datin Seri xxx, perempuan celaka itu, gunakan bomoh Indonesia untuk hapuskan ibu. Saya sendiri lepas ibu meninggal, bengkak xxx...”

Dia macam marah. Tapi saya tidak berminat dengan cerita pasal Datin Seri xxx itu sebab saya duduk lama di Pilah dan sudah biasa dengar cerita tentang wanita itu. Saya lebih tertarik kepada kisah Datuk Dr Nur Laili.

Saya tidak menyangka beliau telah meninggal dunia. Beberapa hari yang lepas, saya ada menulis di blog ini tentang seorang doktor yang melihat perbezaan layanan ibu bapa yang membawa anak kecil ke kliniknya, berbanding layanan anak-anak yang membawa ibu bapa yang uzur. Saya peminat artikel beliau. Malahan saat menjadi wartawan, beliau antara beberapa figur yang sempat saya temu ramah.

Doktor itu ialah Allahyarhamah Datuk Dr Nur Laili.

Pak cik teksi itu bercerita macam-macam rahsia. Off record. Tidak boleh saya catatkan di sini.

Aduh, pagi-pagi sudah bergosip la pulak. Terpaksa layanlah juga sebab dia sesekali kelihatan sedih bercampur marah. Saya hanya mendengar sahaja sebab takut mahu memberi pendapat. Kalau tak betul nanti, jenuh saya mahu menjawab di akhirat.

Khamis ini selesai. Jumaat bermula radioterapi tambahan lapan kali. Persediaan rawatannya pun mudah. Cuma agak menakutkan apabila alat bercorong itu terlalu dekat dengan tempat yang mahu diradiasi.

Huh...tidak sabar mahu menamatkan pengembaraan ke unit yang terletak di aras bawah tanah itu!