Total Pageviews

Sunday, June 23, 2013

Persis Bulan


Sabtu itu mengangkut barang-barang termasuk makanan dalam tin ke UKM. Budak itu ada kertas peperiksaan Selasa. Pagi Rabu, terus sahaja ke KLIA dari kampus.

Waktu sampai di kamarnya, dia masih tidur. Telekung berselerak di sejadah. Agaknya lepas subuh, terus tidur semula.

“Kakak siapkan proposal malam tadi. Kakak mengantuk...” katanya antara dengar dengan tidak.

Saya mengusik-usik tangannya, minta bangun juga.

“Baiklah. Ibu letakkan semua barang dalam Shiro. Nanti kakak ambil ya. Duit pun. Lepas letak, ibu balik...”

Mata sepetnya terbuka. Hehehe...taktik menjadi!

Selepas makan dan membeli beg untuk dibawa ke kabin, saya ajaknya bertemu si adik. Malam tadi, adik memberitahu, dia tidak dapat menemani saya menghantar kakak ke KLIA sebab tiba-tiba ada pertukaran tarikh assesment. Budak itu pelajar penerapan ijazah daripada diploma, jadi terus masuk ke semester dua tahun pertama. Tiada peperiksaan, hanya assesment. Sekarang musim peperiksaan hujung semester.

Tiba-tiba saya melihat jarum di meter kereta mencanak naik ke tahap maksimum.

Saya terus berhenti di kawasan lapang.

Saya menelefon dia.

“Jangan panik. Hubungi pomen. Mungkin paip bocor...”

Mujur ada seorang pomen yang lalu dan dia terus membawa kereta ke bengkel.

Si kakak menelefon kawan minta tolong menjemputnya di situ. Dia ke kampus mengambil Shiro.

Saya tinggalkan Si Adudu di bengkel. 

Dia membelikan adiknya donut yang bermacam perasa. Ada bahulu comel juga. Sepanjang beberapa jam bersama si adik, saya berterima kasih kepada Allah. Budak-budak itu bergurauan sepanjang waktu walaupun dalam masa sama, ada berita dari kampung yang opah kurang sihat.

“Ibu nak pinjam Tambelina, ambillah...” kata adik.

Bukan. Saya tak perlukan kereta. Saya hanya mahu mereka jumpa. Ramadan tahun ini, kami tidak berpeluang berpuasa bersama kakak.

Waktu pulang, asar sudah betul-betul di hujung. Kakak solat di R&R Dengkil. Tidak mengapa jika bengkel tutup dan saya tidak sempat ambil kereta. Solat itu lebih utama. Saya boleh ambil tren ke Seremban jika ditakdirkan tidak sempat.

Kakak menuding ke langit. Ada bulan yang sangat purnama. Bulan penuh. Kalau ikut cerita dongeng, serigala jadian akan bertukar rupa tatkala bulan purnama. Hantu-hantu pun bergentayangan. Tapi musim-musim jerebu ini, hantu pun malas mahu keluar. Silap-silap, boleh mati kali kedua...hehehe.

Sudah lewat tiba ke rumah. Saya kepenatan tahap maksimum. Tetapi Alhamdulillah, semua rasa sedih, bimbang dan rusuh; hilang begitu sahaja.

Sukma saya bercahaya persis bulan penuh yang seketul di dada langit.

Saya harap budak-budak itu masih ingat pesanan ibunya. Kalau ada masalah apa pun, minta tolong dengan Allah dahulu. Bercakap dengan Dia, akui kesilapan dan minta diberikan jalan. Selepas itu, barulah minta tolong dengan manusia. Dia juga yang menggerakkan hati manusia untuk membantu. Jangan takut sebab ini bumi Dia. Pergilah ke mana-mana pun, ini bumi Dia. Carilah pengalaman asalkan iman dijaga.

"Kalau opah yang tidak sekolah, orang kampung, sudah tua pula; boleh sampai ke merata negara; apatah lagi kita yang boleh berbahasa asing, berpelajaran tinggi dan masih muda..." demikian saya berkata, sebenarnya cuba memujuk hati sendiri juga.

Bulan yang bergantung di dada langit itu seakan memberikan kegembiraan yang tidak terkira. Di mana sahaja, kita sedang menatap bulan yang sama.