Total Pageviews

Friday, June 28, 2013

Entah Di Mana Kita


Sejak seminggu saya gandakan doa supaya mak sihat.

Kakak saya bekerja di Ipoh. Dia beritahu, “tiada siapa pun perasan mak sakit. Mak tidak cakap dengan siapa-siapa...”

Kakak pulang bawa mak ke klinik, dapatkan suntikan dan ubat.

Saya tak dapat bayangkan. Tetapi dengar cerita, kedua-dua tangan mak luka dan jari-jemari sakit. Pecah-pecah begitu. Doktor tidak benarkan lagi mak buat kerja di luar rumah, mencuci pinggan atau kain.

Mahu pegang sudu pun payah. Sakit sangat.

Kakak yang sangat sibuk itu ulang alik dari Ipoh ke kampung. Jauh. Tapi itulah orang kata, bagus ada anak perempuan sebab anak perempuan lebih ambil berat akan keadaan ibu bapa berbanding anak lelaki.

Dia beli sayur banyak. Potongkan siap-siap. Bawang pun potong. Nanti kalau mak tinggal sendiri, cuma masukkan saja ke dalam periuk dan rebus.

Dia belikan suplimen tambahan.

Ada seorang anak saudara lelaki duduk dengan mak. Sudah pesan, sebelum berpergian, cuci pinggan mangkuk dan kain baju opah. Sapu lantai dan kemas rumah. Mujur dia tergolong rajin.

Allah mahu mak rehat. Bukan pandai duduk diam langsung. Pagi-pagi sudah sibuk menebas di luar. Berhenti mandi dan dhuha, kemudian bekerja lagi. Robot pun rasanya mengaku kalah dengan wanita berusia tujuh puluh lima tahun itu.

Tiada siapa pun tahu mak sakit. Tetamu yang berdatangan pun tidak perasan. Geram betul.

Mahu pulang jenguk mak, tidak boleh lagi. Masih ada baki rawatan. Selepas itu dua minggu kena rehat untuk pulih. Nantilah, kalau ada siapa-siapa dapat hantar, saya mahu lari juga ke kampung.

Tiap-tiap hari mesti telefon mak. Bimbang mak buat kerja sebab terlupa. Kakak kata jangan risau, sebab dia sudah ada spy. Anak saudara yang masih tadika itu akan selalu mengintip sama ada opah ada buat kerja atau rehat...hehe.

Kalau kita sakit, cepat sahaja mak bertindak. Mak seakan lupakan keberadaan dirinya sebab seratus peratus perhatiannya adalah terhadap anak yang sakit.

Tapi kalau mak yang sakit?

Entah di mana kita...