Total Pageviews

Thursday, June 6, 2013

7th Day of RT...The Journey



Hari ini Lembaga Pembangun Sastera Perak (LEPAS) bermesyuarat agung di KK. Buat pertama kalinya saya gagal hadir.

LEPAS dekat di hati saya. Persatuan penulis ini yang tertua di Malaysia, lebih tua daripada badan induknya iaitu GAPENA.

Meskipun duduk jauh, saya akan cuba sedaya upaya untuk balik ke KK dan menghadiri mesyuarat. Saya anak Perak, jadi saya tidak berasa terpinggir berada dalam persatuan di negeri saya sendiri.

Cuma kali ini saya menghubungi setiausaha dan AJK, memohon maaf sebab saya masih dalam tempoh rawatan.

Hari ini hari ketujuh. Minggu ini saya tiba lebih awal dan menjadi orang kedua menerima rawatan. Sebabnya suami yang menghantar sebelum bergerak ke pejabatnya. Cuti sekolah dan jalan lengang jika awal pagi.

Waktu balik, saya baru perasan, tren hanya ada kepala. Dua kepala macam kartun yang ada kepala kucing dan anjing itu. Tiada ekor. Hanya kepala.

Pertama kalinya juga saya tertidur sekejap dalam gerabak. Keletihan maksima setelah berulang alik setiap hari.

Tetapi macam yang saya katakan kepada pemandu teksi yang peramah itu, “banyak yang saya belajar dalam beberapa tahun ini...”

Ada seorang pemandu teksi berketurunan Punjabi enggan menerima apabila saya kata, “keep the change, sir”.

“No,” katanya, “I cannot accept. You're sick. Almost everyday you come here and it's mean money. I'm pray for your health”

Dan dia berkeras mengembalikan baki tambang. Bukan maksudnya saya banyak wang tetapi agak leceh untuk pemandu teksi mahu mencari duit pecah dalam kondisi sesak seperti itu.

Hati saya berkata, mudah-mudahan rezekinya murah dan dia terus sihat untuk mengemudi teksinya.

Itulah iktibarnya. Kita tidak boleh memilih mahu menjadi bangsa apa. Semuanya telah ditentukan. Dalam sesuatu bangsa itu, ada orang jahat dan orang baik.

Jadi, janganlah terlalu taksub dengan bangsa sendiri sehingga memandang jelek akan bangsa yang lain.