Total Pageviews

Friday, May 31, 2013

Menadah Nikmat



Saya hanya sempat mendengar separuh daripada ceramah ustaz berketurunan Tionghua itu.

Namun ada sesuatu yang disebutnya menarik hati saya.

Katanya, orang yang beriman jika jari tersepit pun akan mengatakan bahawa dia sedang menerima nikmat daripada Allah.

Sebab sebenarnya kita kena yakin bahawa ada sesuatu yang baik yang akan diberi oleh Allah, maka apa pun yang berlaku kepada kita sekarang, kita merujuknya sebagai satu kenikmatan.

Orang yang kematian isteri sudah tentu hatinya seperti kaca terhempas berkali-kali ke batu, tetapi mana tahu jika satu ketika Allah menjodohkannya dengan seorang wanita yang lebih solehah daripada isteri terdahulu.

Orang yang tertangkap kerana melakukan maksiat bermakna Allah sedang menegur dengan penuh kasih sayang-Nya. Dia mahu memberikan peluang kedua untuk kembali ke jalan-Nya. Mana tahu suatu hari nanti orang itu bisa memberikan peringatan berguna kepada orang lain agar tidak melakukan kesilapan seperti yang telah dilakukannya.

Bukankah orang yang bertaubat itu sangat mulia di sisi Allah?

Jari yang sakit akibat tersepit itu merupakan nikmat pembersihan dosa yang telah kita buat sama ada kita sedar atau tidak.

Ustaz juga mengingatkan agar kita jangan berputus asa dalam membentuk keluarga yang mempunyai roh Islam. Belum terlambat, selagi nyawa masih di badan.

Alhamdulillah. Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah mencabut rasa nikmat melakukan maksiat daripada hati-hati kita. Mudah-mudahan kita berasa jijik dengan kemaksiatan seperti jijiknya kita jika masuk ke tandas yang kotor.

Semoga Allah datangkan orang yang soleh dan solehah untuk mendampingi kita.

Berhentilah daripada menyalahkan manusia lain semata-mata tanpa merenung kembali kesilapan kita.

Semoga kita semua berada dalam kerahmatan Allah.