Total Pageviews

Tuesday, April 16, 2013

Saya Rindu Matahari



Sejak awal tahun, matahari semacam sangat garang. Masuk ke kamar mandi, kena buka air paip dahulu. Biarkan kepanasannya hilang, baru boleh cuci muka atau menggosok gigi.

Khabarnya Kuala Pilah, masuk dalam berita akhbar sebagai kawasan paling panas di Malaysia.

Di kampong pun dengar ceritanya, semua orang duduk-duduk bersembang di bawah pokok sebab rumah yang beratap zink menjadi oven.

Panas di dunia kita sudah tidak mampu tahan. Bagaimanalah agaknya kepanasan api neraka!

Penoreh getah pasti kesukaan. Ini musim ceria buat mereka. Lainlah jika musim tengkujuh.

Saya masih ingat, kalau musim hujan, mak dan ayah tidak turun menoreh. Mereka akan ke bendang. Petang-petang, mak baring sambil bercerita, melawan bunyi bising hujan yang menimpa zink.

Sambil bercerita, kami minum kopi dan lempeng yang keras. Saya sukakan lempeng keras itu. Mak akan menguli tepung dan membiarkan lama sedikit, barulah digoreng tanpa minyak. Sesekali dalam usia dewasa, saya bermanja-manja mahukan lempeng keras. Mak buatkan juga walaupun terpaksa menguli lama.

Lempeng itu rasanya tawar, tetapi kasih sayang mak yang menyebabkan ia menjadi sangat enak.

Musim kering seperti ini, saya jarang sekali keluar rumah. Amat payah saya mahu jumpa matahari. Tetapi saya pasti matahari masih di situ. Dengan garangnya dia melimpahkan cahaya ke merata tempat.

Hari yang cerah menggembirakan ramai orang. Saya juga gembira meskipun terkurung dalam sel yang saya cipta sendiri. Panas di luar memang menyebar ke dalam. Tetapi tidak mengapa sebab kain yang disidai tiada bau hapak. Sekejap sahaja sudah kering.

Esok saya mahu bertemu matahari. Ada beberapa perkara yang saya mahu lakukan demi mencabar diri. Saya mahu mengembara. Menunggang kuda? Kondisi belum membenarkan, jadi saya hanya boleh bermimpi sedang menunggang kuda bersama matahari.

Cuaca panas akan menghitamkan kulit. Tetapi saya merindui matahari yang menjadi stimulus buat saya meneruskan langkah hidup.

Saya rindu matahari.