Total Pageviews

Thursday, April 18, 2013

Lawan Gusti Dengan Mr. T



Apabila “diperintahkan” menelan si Tamoxifen setiap hari sehingga lima tahun, saya mula merayau-rayau di laman maya. Sudah pasti saya mahu tahu kesan sampingannya selain daripada yang dimaklumkan Onkologis.

Bukan tidak percayakan makluman doktor, tetapi kadang-kadang manusia hanya bercakap apa yang mereka fikir kita mahu dengar. Kadang-kadang juga ada yang disembunyi dan hanya merekalah yang tahu sebabnya.

Selain akan menjalani radio sekali lagi Mei atau awal Jun, saya terpaksa menerima hakikat bahawa Mr. T itu akan sedikit mempengaruhi cerita hidup. Saya menelannya dengan meminta bantuan Allah. Mudah-mudahan Allah memberikan keajaiban seperti kanser kali pertama dulu.

Rupa-rupanya radio itu juga ada kesan sampingan. Kebarangkalian untuk terkena paru-paru itu ada. Mudah-mudahan paru-paru saya masih safe and sound!

Terapi hormon digunakan untuk merawat wanita yang kansernya sensitif terhadap hormon estrogen dan progestron. Mr. T akan menyekat sebarang estrogen yang terdapat dalam tubuh daripada melekat pada reseptor estrogen pada sel kanser. Mr. T juga akan melambatkan pertumbuhan tumor dan membunuh sel kanser.

Namun oleh sebab Mr. T itu bukan alami, maka sudah pasti ia mengandungi toksik. Wanita yang mengambil Mr. T boleh mengalami gejala monopaus, darah beku atau kanser endometrium. Saya ingat ada seorang wanita berusia 50-an, wajahnya agak pucat yang saya temui pada tahun lepas di Klinik Onkologi. Dia memberitahu saya, bahawa dia mengalami masalah lain pula iaitu kanser rahim selepas mengambil Mr. T.

Sebagai langkah awal, saya mahu membina “kubu”. Maka saya mula mencari surah-surah yang boleh membantu mengubati penyakit kanser. Saya masih mengamalkan jus buah-buahan campuran empat kali sehari, jus delima dua kali sehari, jus daun belalai gajah, kunyahan daun belalai gajah dan pil biji aprikot B17.

Dua kali seminggu, kami akan shopping buah-buahan. Tomato yang berkilat-kilat, karot yang gemuk-gemuk, si cantik strawberi, kiwi yang bertahi lalat, epal hijau, epal merah, belimbing, limau mandarin dan kadang-kadang jambu batu. Berat pun sudah turun sembilan kilo, satu pencapaian hebat!

Saya kena lawan sebab Mr. T telah menyebabkan saya cepat letih! Asyik mahu tidur saja, mana boleh jadi!

Lucu juga mengenangkan nasihat doktor. “Semasa ambil ubat ini, puan jangan hamil...” Rasa mahu tergelak berguling-guling!

Anak bongsu saya sudah dua puluh satu, Doc! Hari mengundi 5 Mei dan hari jadinya jatuh pada 11 Mei! Hahaha...sebab itulah dia tanya saya, “Apa pasal lahirkan adik lewat enam hari? Langsung adik tak dapat mengundi!” Budak yang bersemangat mahu mengundi seperti ibunya! (Dan dia akan menjadi pemandu peribadi ibu untuk pulang mengundi di P055).

Tatkala merayau-rayau di maya, terjumpa juga kebaikan makan peria katak. Suami selalu belikan peria ini. Kasihan betul, namanya sinonim dengan makhluk hodoh itu. Saya makan juga sedikit-sedikit. Katanya, bagus untuk membunuh sel kanser.

Pesanan Onkologis itu saya ingat. Jangan ambil bahan yang boleh meningkatkan hormon seperti ginseng, akar-akar kayu, bahan yang ada kolegen macam rumpai laut dan sebagainya.

Saya mahu sihat dan cepat kembali menemui guru-guru pelatih itu. Sekarang pun saya rasa sihat tetapi entah mengapa doktor tidak membenarkan saya bekerja. Jangan-jangan ada benda yang mereka sembunyikan...hohoho!

Pagi tadi saya ke ladang herba. Ada sekumpulan orang sedang mendengar taklimat daripada pengurusan ladang. Melihat saya membeli dua bekas daun belalai gajah, pantas wanita Tionghua itu bertanya. “Daun belalai gajah”, jawab saya. Dalam bahasa Cinanya, saya tidak ingat.

Kemudian masa mahu balik, saya jelir lidah kepada anjing hitam yang becok dalam kandangnya. Duduk diam-diam sajalah, semuanya mahu disalak! Kena kanser tekak baru tahu!