Total Pageviews

Friday, April 19, 2013

{?????}


Gambar tiada kaitan dengan cerita

“Sedar tak, selama ini kita selalu minta apa-apa kepada makhluk dahulu, sedangkan dalam solat bukan main lagi kita beritahu Allah, hanya kepada-Mu kami sembah dan hanya kepada-Mu kami minta pertolongan...”

Oh, oh...saya pastilah antara yang disebut itu. Hipokritnya kita!

“Begini,” dia menarik nafas, “kalau kita lihat tudung yang cantik di kedai, kita pun bercakap dalam hati, nanti aku nak minta pada suamilah untuk dapatkan tudung yang cantik itu...”

Itu contoh kecil dan mudah untuk faham.

“Sepatutnya, apa sahaja yang kita mahu, kita minta dengan Allah dahulu. Ya Allah, aku teringin tudung yang cantik itu, aku memohon kepada-Mu Ya Allah. Kemudian, barulah kita beritahu suami kita...”

Aha...begitu rupanya!

“Dan kita selalu juga cakap, si anu itu sebab makan suplimen inilah, penyakitnya sembuh. Sudah sihat dia sekarang, merah-merah pipinya, malahan sudah boleh main boling walaupun ketiaknya dibedah!”

Huhu...kita manusia yang selalu alpa!

Saya selalu dengar mak kata dalam loghat Pattani, “buat sabit ke Allah, orang itu sembuh sebab makan ubat ini...” Maknanya mak mahu menyebut bahawa dengan keizinan Allah maka orang itu sembuh. Kesembuhan itu diperoleh melalui ubat yang ditakdirkan Allah untuk orang itu mengambilnya.

Itu baru betul! Mak memang superb!

Sekarang ini, kalau mahu ke mana-mana, saya sebut dalam hati, “Ya Allah, lapangkanlah jalan raya hari ini. Ya Allah, cerahkanlah cuaca hari ini...”

Saya boleh sahaja menyebut, “Ya Allah, mudah-mudahan jalan raya tidak sesak hari ini, mudah-mudahan cuaca tidak hujan hari ini...”

Maknanya sama sahaja. Tetapi ada perbezaan dari sudut persepsi positifnya. Antara “lapang” dengan “tidak sesak”, antara “cerah” dengan “tidak hujan”.

Itu sebabnya, mak selalu sebut “mak yakin Yang boleh buat...” bukan “mak rasa Yang boleh buat...” pada setiap kali saya menelefonnya tatkala mahu melakukan sesuatu.

Kesimpulannya, pendidikan yang tinggi dalam ilmu dunia tidak bermakna kita lebih bagus. Orang yang tidak sekolah macam mak, orang kampung yang tidak kenal teknologi canggih, seribu kali lebih “canggih” dalam pemikiran dan falsafah hidup.

Sebab itulah juga, mak tidak macam orang kampung lain yang selalu terpesona dengan sehelai kain batik murah dan not lima puluh ringgit yang diberikan setiap lima tahun sekali!