Total Pageviews

Wednesday, March 6, 2013

Adios!



Ada lima ibu yang berhak mendapat penghormatan anak dan Allah memerintahkan ketaatan anak terhadap lima ibu ini.

Lima ibu itu ialah ibu kandung, ibu mentua, ibu tiri, ibu susuan dan ibu angkat (yang memelihara anak sejak kecil).

Sudah pasti ibu kandung berada pada carta teratas. Blood Is Thicker Than Water: The family bond is closer than anything else.

Mengapa begitu?

Sebabnya sangat mudah untuk difahami. Bayangkan ada manusia, yang namanya wanita, yang disinonimkan pula dengan konotasi “lemah” membawa manusia lain dalam perutnya selama sembilan bulan lebih!

Lagi tiga bulan lebih sahaja, untuk mencapai tempoh setahun!

Bukankah itu sesuatu yang ajaib?

Tatkala Allah meniupkan roh ke dalam rahim si ibu, waktu itulah si ibu mengalami alahan yang sangat teruk atas sebab proses kemasukan satu jiwa itu.

Bukan sahaja alahan, bermacam-macam perangai pelik yang kadang-kadang membuatkan orang keliling pening kepala.

Setelah hilang alahan, dan perut sudah semakin membuncit, si ibu mula mengalami kepayahan lain. Tidurnya sukar lena, mahu beralih ke kiri kanan pun payah, apatah lagi jika teringin mahu meniarap! Jangan mimpi!

Badannya pijar, barangkali ada yang mengalami kaki bengkak, muka yang tiba-tiba menjadi “gemuk” dan sembab, berjalan pun sudah macam itik pulang petang.

Apabila tiba saat melahirkan, satu hal lagi. Ada suami yang pitam dua tiga kali, macamlah dia pula yang kena meneran!

Tetapi semua kesakitan dan kepayahan itu sirna serta merta.

Jemari comel dan wajah berkedut bayi yang baru keluar menghirup udara dunia yang sudah tercemar itu, telah melenyapkan segenap kesakitan.

Mula-mula barangkali keliru juga. Kalau saya dulu, tiba-tiba berasa malu sendiri mahu menggelar diri sebagai ibu. Rasa macam yang keluar itu berpangkat adik sahaja. Oleh sebab itu, anak sulung saya, saya memanggilnya “adik” sehinggalah si bongsu pula muncul dua tahun selepas itu.

Begitulah, kuasa Allah Yang Maha Besar.

Setelah bertahun-tahun, sekali lagi kita bertanya, “bila pula anak saya ini membesar? Saya langsung tidak perasan!”

Daripada meniarap. Anak itu merangkak, kemudian berlari laju dan makin laju.

Kemudian daripada “merapu-rapu” mengeja ikut suka hati dia, anak itu sudah boleh membaca buku dan akhbar.

Kemudian lagi tiba-tiba pula sudah jadi mahasiswi.

Aduh! Saya tidak dapat membayangkan pula akhirnya saya kena melepaskan anak untuk menjadi suri orang. Dan lagi, sukar saya bayangkan mereka pula akan melalui proses yang sama seperti ibunya.

Tuhan, mudah-mudahan Kau permudahkan kehidupan anak di dunia dan akhirat. Mudah-mudahan Kau ampuni segala kekhilafan kami dan mereka. Mudah-mudahan kami dan mereka masih punya waktu untuk kembali ke fitrah, melalui lorong yang Kau redhoi.

Barangkali ini tulisan terakhir atau kedua terakhir sebelum saya memulakan “percutian”. Saya mohon kemaafan jika ada isi tulisan yang menjentik nurani. Jika yang baik itu ilhamnya datang daripada Sang Pencipta yang memegang roh saya. Jika buruk, itu adalah daripada kekurangan ilmu yang saya miliki.

Doakan agar segala urusan “percutian” saya lancar dan dalam rahmat Illahi. Doakan juga saya akan kembali dengan kelopak bunga matahari yang menguning emas di perkebunan.

Saya mendoakan keampunan Allah buat semua yang membaca tulisan saya.

Pesanan saya ialah: hidup mesti gembira sebab ia akan menerbitkan rasa syukur kepada Yang Maha Kuasa.

Doakan selalu, jika inilah petanda bahawa Dia berbelas kasihan mengurangkan siksaan kita di alam akhirat, juga sebagai penghapus sebahagian kecil dosa kita terhadap-Nya; jadikanlah hati-hati kita redho dan tenang sentiasa.

Saya akan kembali ke kebun bunga matahari jika saya gagal menahan ketagihan untuk menulis! Dengan izin-Nya, saya akan merakamkan perjalanan "percutian" saya itu untuk tatapan pembaca.

Adios!