Total Pageviews

Tuesday, February 5, 2013

Jangan Khianati Agamamu...



Teringat isi perbualan seorang saudara baharu di radio.

“Saya tidak Islam di tangan orang Melayu. Saya juga tidak Islam di Malaysia. Saya Islam di tangan seorang Amerika dan di Amerika, sebuah negara yang sangat memusuhi Islam. Orang Islam di Malaysia khususnya Melayu, tidak membantu dakwah sebab mereka tidak mempamerkan contoh yang baik kepada orang bukan Islam...”

Bukan dia seorang yang berkata begitu. Dalam rancangan yang memaparkan kegigihan saudara baharu mencari hidayah Allah, juga ketabahan mereka menjalani kehidupan dengan pandangan serong masyarakat, ramai yang dengan berani dan sedihnya mengungkapkan kata-kata serupa.

Kata-kata itu adalah benar dan kebenaran itu menusuk hati kita yang Islam baka.

Kita telah mengkhianati amanah Allah.

Sebab ada antara kita tanpa rasa bersalah (atau bangga?) menceritakan kemaksiatan kita itu kepada orang bukan Islam. Kononnya untuk meminta pandangan atau nasihat atas dasar amalan terbuka masyarakat tersebut.

Apa impak negatifnya?

Kalau setakat mencemarkan diri kita sebagai Melayu, tidak memberi makna apa-apa. Melayu tidak akan memberikan kita “perlindungan” di alam kubur nanti.

Tetapi kita telah mencemarkan agama. Apa pandangan kawan kita yang bukan Islam, yang jelas sangat anti-Islam itu terhadap ajaran agama kita?

Apakah kita sedang melebarkan lorong untuk mereka mengeji agama kita?

Alangkah baiknya, selepas menyedari kesilapan, kita berbicara dengan orang seagama, atau yang lebih berautoriti.

Pelajaran yang paling baik dan mudah diingat ialah apabila kita belajar daripada kesilapan.

Dan masih saya ingat kata-kata saudara baharu itu, “kejilah diri dan peribadi saya. Tapi jangan sesekali mengeji agama baharu saya...”

Air mata saya luruh.

Saudara kita itu telah benar-benar diberikan cahaya.

Kita yang memang sudah dilahirkan dengan cahaya pun masih teraba-raba dalam kesesatan yang nyata!

No comments: