Total Pageviews

Thursday, February 21, 2013

Surat Daripada Boy



Assalamualaikum ibu, ibu sihat? Saya minta maaf lama rasanya tak tanya khabar ibu, mudah-mudahan Allah kurniakan ibu kesihatan, kebaikan dan ketenangan. Sibuk dengan rutin harian, takut rasanya bila fikir Allah. Sibukkan hidup dengan urusan dunia, sama-samalah kita niatkan 'urusan dunia' kita Lillahi ta'ala. Semoga menjadi ibadah.

Seronok baca blog ibu,banyak kisahnya, sedih, terharu kadangkala boleh menakung air mata. Saya selalu cakap pada dua anak lelaki saya, lelaki jangan menangis tapi saya sendiri selalu tewas dengan emosi. Banyak pengajaran daripada tulisan ibu, yang mampu saya katakan "Ya Allah berilah guru aku ini kebaikan-kebaikan yang banyak di dunia dan kebaikan-kebaikan di akhirat".

Ibu, saya selalu balik Lenggong paling kurang sebulan sekali, pagi sampai petang balik-jarak 87 km saja. Sampai saja Lenggong pusing pasar pagi Sabtu (tak singgah pun) sekadar tengok dari dalam kereta, entah apa yang dilihat tak tahu, tapi semacam ada ketenangan melihat semua tu pada saya dan Norihan, waktu petang bawa kereta melalui jalan sempit di belakang pejabat pos Lenggong, tunjuk pada anak2 jalan yang saya lalui untuk ke sekolah sampai jumpa asrama perempuan SMDA terus ke pagar depan sekolah, berhenti sekejap tunjukkan pada anak2 "itu kelas mama dan itu kelas daddy dan ada seorang cikgu yang daddy panggil ibu”. Anak2 dah hafal skrip tu, isteri diam senyum sebab saya pasti dia bersama saya ke zaman lalu.

Setua mana pun kita zaman remaja paling seronok diingati, alhamdulillah senakal-nakal saya zaman sekolah takde dosa2 besar yang dibuat yang boleh menghantui saya, sekali pun saya tak pernah terlibat dengan bahan2 terlarang(kecuali rokok dah lama berhenti) walaupun ada kawan2 terlibat. Saya pernah bersumpah ketika tu bersama Ahmad Zuraimi kalau kami terlibat benda2 tu kami dipanah petir hahaha, bagus juga buat macam tu, selamat dari pengaruh tak baik rakan sebaya. Segala puji bagi Allah yang memelihara saya ketika itu.

Ibu, teringat zaman sekolah, ibu pernah ditanya sebutan 'universiti' - 'universiti' atau 'yuniversiti', ibu jawab kita sebut 'ubi kayu' atau 'yubi kayu'. Sampai hari ini saya ingat. Saya akan ajar isteri setiapkali dia sebut perkataan 'yuniversiti', tapi dah banyak kali ajar pun dia masih lupa.

Ibu, maaf ambil masa ibu untuk baca tulisan saya ni, semoga rahmat Allah sentiasa bersama kita dan orang2 yang kita sayangi.


Namanya Azrul Zain. Dia pelajar saya enam belas tahun yang lalu. Saya mengajarnya di tingkatan empat dan lima. Namun, saya tidak sempat menghantar Boy dan rakan-rakannya ke pintu dewan peperiksaan sebab saya kembali menyambung pengajian. Surat-surat bertulisan tangan Boy dan rakan-rakannya masih saya simpan. Surat-surat itu membakar semangat saya.

Pelajar ini, seperti kebanyakan pelajar lain sudah berjaya dalam kehidupan. Kejayaan itu bukan bermakna mereka harus memiliki kereta besar, rumah agam atau jawatan tinggi melangit. Kepada saya, kejayaan hidup terpenting ialah bagaimana mereka menanggapi kehidupan, kemudian meletakkan akhirat sebagai matlamat masa hadapan.

Merekalah antara insan-insan yang saya doakan sebelum tidur dan sepanjang perjalanan saya ke pejabat setiap pagi.

Boy, Rafidah dan pelajar-pelajar ini adalah kebanggaan saya. Mereka bukan bekas pelajar tetapi mereka adalah pelajar saya. Dan mereka tetap akan menjadi pelajar saya sehingga hayat saya berakhir.

No comments: