Total Pageviews

Thursday, January 10, 2013

Sehelai Putih Itu...



Semester ini saya mengajar pelajar kursus persediaan major bahasa Melayu, berusia sekitar dua puluh tiga hingga tiga puluh lima.

Ada yang sedang dua minggu dalam pantang bersalin, ada yang hamil lima bulan, majoriti sudah berkahwin dan punya anak.

Oleh sebab mereka bekas guru, mereka sangat mudah diurus. Bekas-bekas guru itu sedang berada dalam semester akhir sebelum menjadi pelajar ijazah secara rasmi.

Ada kumpulan pelajar major bahasa Melayu yang pernah saya ajar, sekarang berada dalam semester tiga kursus ijazah. Mereka kumpulan yang saya suka. Aktif, memiliki semangat berpasukan yang baik dan sangat mesra. Mereka pelajar yang “segar” dari sekolah, bukan bekas guru atau graduan universiti.

Semua pensyarah sukakan kumpulan ini.

Keriangan anak-anak muda itu menjadikan bunga-bunga pun kembang dalam hati.

Tahun baharu ini Allah memberikan cahaya yang baharu juga.

Saya menjadi lebih bersemangat meskipun kadang-kadang saya terpinga-pinga, sebab cepat lupa. Kadang-kadang saya tercungap-cungap keletihan selepas memanjat tangga.

Tetapi melihat rakan-rakan sejabatan yang memahami dan wajah pelajar yang ceria, semangat kembali tumbuh, malahan menjalar-jalar ke dahan dan ranting.

Sudah semakin tua...pagi ini di cermin, saya melihat sesuatu.

Ada sehelai rambut putih yang sangat ketara dalam kumpulan rambut hitam keperang-perangan yang terjuntai di dahi itu.

Itu bakal jadi “cahaya” di dunia sana, kata ustaz.

Itu satu amaran dan peringatan, kata saya. Supaya mengubah tabiat hitam kepada putih.

Mudah-mudahan dilapangkan kehidupan kita di dunia daripada serabut, mudah-mudahan dilapangkan juga perjalanan kita menuju Allah.

Pagi ini, hidung saya yang sedia kembang semakin kembang, tatkala seorang rakan baharu menyebut, “saya fikir puan baru berusia awal 40-an...”

Rakan baharu itu terkejut sebab saya kata sudah beberapa tahun saya dan suami kembali menjadi pengantin baharu, ekoran anak-anak sudah menjadi mahasiswa.

Moga Allah menyelamatkan saya daripada rasa riak yang mengetuk-ngetuk pintu hati dengan kuat.

Astagfirullah...astagfirullah. Pagi Jumaat ini saya kalah dengan bisikan syaitan!