Total Pageviews

Tuesday, January 8, 2013

Kepadatan Penduduk di xxx

("Banglo" yang asyik berubah)

Sahabat saya, Encik Wikipedia telah menyenaraikan negara dan wilayah tanggungan mengikut kepadatan penduduk dalam unit penduduk/km² seperti berikut:

Monaco iaitu sebuah kerajaan yang masih beraja, menduduki carta teratas, memiliki kepadatan penduduk berjumlah 6,464, 750,000 orang di atas keluasan 134,682,000 km persegi. Jiran di kaki kita, Encik Temasik seluas 704.0 km persegi dengan penduduknya berjumlah 4483,900 orang. Ada sebuah negara yang saya tidak pernah dengar namanya, Vanuatu memiliki keluasan 12,189 dengan penduduknya 211,367 orang.

Ada sebuah zon di jantung daerah yang mempunyai kepadatan penduduk juga.

"Banglo" kami selalu berubah-ubah. Ada yang asalnya banglo masyarakat pertengahan menjadi banglo perumahan mewah. Kemudian tiba-tiba pemiliknya "jatuh miskin". Duduk di "flat" satu bilik yang lantainya bertampung-tampung.

Ada juga kawan saya si pemilik banglo yang asyik berubah lokasi seperti ada "jin lampu Aladdin atau Aladdina" yang mengangkat banglo ke penjuru barat dan timur. Pagi pintunya ke utara, menjelang petang sudah ke selatan pula. Esok? Belum tentu.

Penempatan masyarakat kami telah mengalami kepadatan penduduk ekoran penghijrahan beramai-ramai awal tahun ini.

Tidak mengapa. Penduduknya tinggi kemanusiaan seperti si Multatuli. Kena tukar banglo pun tetap gembira!