Total Pageviews

Tuesday, January 29, 2013

Dia Yang Mendengar



Alhamdulillah.

Pagi hari kita mendoakan agar beberapa aspek pekerjaan kita dipermudahkan Allah.

Begitu juga dengan pekerjaan kawan-kawan dan ahli keluarga kita.

Kita juga berdoa agar Allah melindungi anak-anak kita.

“Daku serahkan anak-anakku dalam peliharaan-Mu Ya Rabb. Lindungilah mereka dan halangi mereka jika mereka cenderung ke jalan yang boleh memesongkan hati. Halangi mereka jika jalan itu menemukan mereka dengan orang-orang yang berniat jahat...”

Percayalah bahawa Allah sangat mendengar.

Dicerdaskan minda dan dicergaskan fizikal agar kita mampu menumpukan perhatian, lantas menyelesaikan beberapa bahagian daripada tugas kita.

Dilorongkan laluan terhadap segala permintaan dengan sifat-Nya yang berbelas kasihan. Kadang-kadang sebagai ibu, kita tidak tahu mengapa hati begitu rusuh mengingati anak, seakan-akan ada sesuatu. Kita tidak tahu sebab kita bukan Tuhan. Namun Dia sedang memberitahu sesuatu. Kita menyerahkan anak kita kepada-Nya dan Dia "menegur" peri laku anak kita itu kerana Dia mengasihani kita dan mahu si anak lekas berpaling daripada hasutan nafsu.

Dia memiliki sifat sama'. Dia mendengar permintaan kita, memenuhi rayuan kita, meskipun kadangkala memakan masa yang lama.

Masa yang lama itu tidak bermakna Dia enggan peduli, tetapi Dia mahu hati kita akrab dengan-Nya.

Tatkala diberikan hal yang baik, maka Dia telah mendengar permintaan kita. Tatkala diberikan ujian tidak baik, Dia mahu kita redha dan melihatnya sebagai sesuatu yang punya seribu hikmah yang berada dalam lingkungan atau pun yang terselindung.

Sesiapa yang mahukan flash Holy Quran yang boleh diselak-selak dengan tetikus, saya boleh e-melkan agar kita dapat membacanya jika stres dengan tugas-tugas di pejabat. Sudah lama saya memilikinya, dan menjadi sesuatu yang menggembirakan jika saya dapat berkongsi dengan orang lain.

Mudah-mudahan selalu ada cahaya-Nya buat kita.