Total Pageviews

Sunday, January 27, 2013

...and that has made all the difference!



THE ROAD NOT TAKEN

Two roads diverged in a yellow wood
and sorry I could not travel both
and be one traveler, long I stood
and looked down one as far as I could
to where it bent in the undergrowth;
then took the others, as just as fair
and having perhaps the better claim
because it was grassy and wanted wear
though as for that the passing there
had worn them really about the same
and both that morning equally lay
in leaves no step had trodden black
oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads onto way
I doubted if I should ever come back
I shall be telling this with a sigh
somewhere ages and ages hence;
two roads diverged in a wood, and I
I took the one less traveled by
and that has made all the difference.

-Robert Frost-

*********

POHON CEMARA

pohon cemara
mati menanti
angin utara
di pinggir kali
angin utara
di hujung hari.

Gagak tua
menanti mati
pohon cemara
di pinggir kali
pohon cemara
di hujung jari.

-Latiff Mohidin-

Entah mengapa ingatan mendadak terhadap sajak Pohon Cemara yang telah dilagukan itu. Saat remaja saya pernah mendengar ia didendangkan. Lagunya enak.

Ada sesuatu yang menyedihkan juga tatkala mengulang baca sajak The Road Not Taken dan Pohon Cemara ini. Kedua-duanya seperti saling berkait meskipun barangkali ceritanya punya banyak beda.

Kadang-kadang sebagaimana resamnya manusia biasa, kita cenderung memilih jalan yang biasa dan terlihat mudah untuk dilalui. Jalan yang sudah punya denai dengan dasarnya yang lapang, petanda jalan itu sudah amat biasa dilalui orang.

Jarang sekali kita mahu memilih keluarbiasaan sebab yang luar biasa itu aneh dan penuh dengan ketidaktentuan.

Namun, yang luar biasa itulah sebenarnya menerbitkan kelainan.

Itu cerita di hutan pinus musim kering.

Keberanian-keberanian menghadapi babak hidup adalah kisah luar biasa juga.

Saya mahu berkongsi satu cerita daripada kiriman mesej seorang pelajar saya di tahun-tahun 1990-an itu. Pelajar yang telah menjadi guru, punya anak tiga dan sudah kematian suami. Selalu saya kisahkan tentang ibu muda ini. Dia pelajar saya dalam universiti kehidupan. Sebagai timbal balik, saya sedang mempelajari sesuatu daripadanya.

Saya mahu meminjam ketabahan yang dia miliki.

Dia seperti pohon pinus di musim kering. Cuba untuk terus hidup gembira dengan telatah anak-anak kecilnya.

Jam enam lima puluh sembilan petang Ahad, saya membaca tulisannya.

“Kakak menangis di luar rumah. Puncanya, anak perempuan kedua saya mengeluarkan serangga yang dikumpul kakak dalam botol mineral. Kakak gemar sekali mengumpul serangga, malahan katak juga dalam botol yang tidak ditutup rapat, supaya serangga atau binatang itu dapat bernafas. Saya menanya anak perempuan kedua saya alasannya. Katanya, dia lepaskan serangga itu sebab kakak sudah tangkap semua anak serangga. Malam nanti pasti ibunya sedih. Kakak membalas, katanya masa kakak tangkap tadi, kakak tangkap ibunya sekali...”

Saya ketawa membaca mesejnya itu.

“Ibu, saya kasihan mahu menyakat kakak, kenapa tidak tangkap abahnya juga?” dia menyambung mesej.

Tulis saya, “ibu fikir mungkin dia akan jawab, abahnya belum balik kerja”. Saya mahu dia ketawa.

Hatinya yang menangis, siapa tahu?

Telah terbentang jalan di hadapannya. Jalan untuk terus merintih atau bangkit meneruskan perjalanan.

Ramai yang kalah dengan tragedi. Memilih untuk terus menangis. Sebab kebanyakan orang begitu.

Jarang yang mahu bangkit, kemudian jatuh, bangkit lagi, jatuh, bangkit, jatuh lagi, dan terus bangkit. Jika ada yang bangkit pun, hati masih berteriak, menangis dan menangis.

Jika membaca Pohon Cemara itu hati menjadi pilu, bayangkan keindahan bentuknya yang memuncung langit supaya hati kembali riang.

Kita berhak memilih. Kita boleh memilih.

Tanyalah hati.

Lebarkan kuping.

Dia akan membisikkan jawapan.