Total Pageviews

Thursday, November 29, 2012

Moksu Vs Mokyang



Suatu hari, saya menelefon adik ipar bongsu saya. Mereka di kampung menziarahi emak.

Saya sayangi dia sebab kesabarannya mentarbiayah suaminya, yakni adik saya.

“Mokyang sedang buat apa?”

“Sedang menaip puisi,” jawab saya.

Adik ipar saya itu orang Pasir Mas. Cantik, macam mas juga. Tapi bukan cantiknya itu yang penting. Dia sangat sabar. Hatinya selalu putih.

“Pandai mokyang buat benda-benda gitu. Moksu ni tak pandai. Macam mana boleh pandai tulis-tulis mace tu. Ada je idea,” katanya lagi dalam lenggok pantai timur.

Saya biarkan dulu dia bercakap. Laju, sebab mungkin dia bimbang kredit telefon saya habis.

Dia sedang mengembangkan aura negatif dalam dirinya.

Kemudian saya berkata, “moksu sedar tak yang moksu pembuat karipap paling sedap di Klebang Restu, barangkali seantero Ipoh?”

Dia ketawa. Hatinya kesukaan.

“Ya lah,” katanya, “moksu pentingkan kualiti, bukan kuantiti”.

Bagus! Dia sudah mula “terjaga”.

“Moksu tahu tak, kalau mokyang buat karipap, makhluk dari planet asing pun tak sudi makan? Kalau buat kek, akhirnya menjadi kek afrika dan enggan membesar?”

Saya merujuk kepada kek yang hangit dan bantat serta kuih karipap yang langsung tidak menjadi!

“Tapi mokyang pandai menulis...”

Saya menjawab lagi, “betul. Tapi tak pandai buat karipap, kan?”

Adik ipar saya itu kesukaan lagi. Aura positif sedang berkembang.

Saya sudahi perbualan dengan kata-kata bahawa Allah itu sangat adil. Allah memberikan keistimewaan terhadap semua insan dalam bentuk yang berbeda.

Saya pandai menulis sedikit-sedikit, tapi saya tak pandai buat karipap.

Moksu pandai buat karipap yang tersedap di Ipoh walaupun dakwanya dia kurang pandai menulis puisi.

Bukankah sudah seri?

No comments: