Total Pageviews

Wednesday, November 28, 2012

Bunga Matahari Di Laman USIM



Ada sedikit kelelahan tetapi kegembiraan telah melemparkannya jauh.

Petang ke kampus Universiti Sains Islam Malaysia, Nilai. Ceramah sulung selepas berehat setahun. Bolehkah? Saya menelefon mak, macam biasa.

“Mak yakin Yang boleh! Nanti mak doa,” kata mak.

Yakin! Dan bukan “rasa”.

Di mana mak belajar ilmu psikologi itu? Mak tidak pernah sekolah.

Subhanallah. Mak memang graduan universiti kehidupan.

Di kampus yang cantik itu, saya disambut Puan Nurhazrin dan pasukannya yang muda dan berenergi. Juga anak sulungnya yang bakal ke menengah tahun hadapan.

Anak-anak mahasiswa dalam usia 19 ke 22 tahun yang berada di dewan kuliah itu seperti anak-anak saya.

Waktu kritikal jam dua empat puluh ke jam empat empat puluh. Saya sudah sedia dengan cerita dan petikan animasi.

Tajuk yang diberi ialah “Bagaimana Mengekalkan Pemikiran Positif”. Saya tiada asas kaunseling. Ilmu agama jauh sekali. Tetapi pengalaman adalah kuliah kehidupan. Seperti mak, saya adalah graduan universiti kehidupan daripada fakulti yang sedikit berbeza.

Bercakap melalui pengalaman lebih bermakna dan mudah. Saya melakukan persediaan yang rapi meskipun mudah. Apa yang saya bicarakan akan ditanya Allah kelak.

Sikap positif itu seperti seketul batu yang kita lontar di muka air. Ia akan membentuk lingkaran yang semakin membesar, kemudian hilang. Maka, bajui dan bajainya selalu.

Usai majlis, perbualan di bankuet fakulti menyentuh soal-soal yang saya sebut di kuliah. Ya, tiada apa yang mahu saya sembunyikan. Sudah lama saya berdiam diri menekuni hidup. Kini tiba saat untuk berkongsi (seperti cerita nenek dan datuk yang berkongsi makanan dan gigi palsu!).

Macam biasa juga, saya menelefon suri teladan saya.

“Mak, sudah selesai. Terima kasih atas doa mak. Yang banyak jadikan mak sebagai contoh,” kata saya.

Saya tahu mak terharu. Saya ingin mak gembira. Saya tidak punya wang banyak untuk diberikan kepada mak. Saya hanya mahu mak tahu, saya adalah bayangan mak jika mak berpeluang bersekolah satu ketika dahulu.

Gembiranya menyebarkan kebaikan. Seperti mak yang sedang gembira mengemas rumah sebab ada keluarga empat beranak mahu tumpang bermalam di rumah warisan ayah yang seadanya itu.

Waktu saya lalu di kebun bunga matahari di tepi lebuh raya LEKAS, bunganya sudah kuncup sebab matahari sudah mahu kembali ke peraduan.

Tetapi bunga matahari di hati saya sedang mekar.

Kelopaknya yang kuning keemasan berkembangan dari dewan kuliah Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan sehinggalah ke pintu pagar rumah saya di Seremban!

No comments: