Total Pageviews

Thursday, November 1, 2012

Hingyaku



"Ibu sedang buat apa?" tanya anak bunga matahari yang kerjanya hanya berlegar dalam rumah kecil sempit ini. Anak bunga matahari yang tidak mahu bekerja dan terseret dalam dunia sastera ibunya! Sepanjang tamat pengajian dan sementara menunggu konvo, dia mengekori saya ke acara-acara sastera!

"Menulis cerpen," kata saya terus mengetuk huruf-huruf di dada komputer tanpa memandangnya.

"Tajuk apa?" Eh, sibuk pula dia. Selalunya tidak rajin dia membaca karya saya. Yang menang itu pun, setelah menang, baru dia membaca.

"Hingyaku!" kata saya tersengih.

Saya tersengih itu sebab tahu dia tidak akan jumpa di kamus mana pun, hatta kamus bahasa Jepun yang ada beberapa naskah dalam biliknya.

Ya, saya sedang menulis cerita yang tajuknya memang begitu.

Hingyaku!