Total Pageviews

Friday, August 24, 2012

Tetamu Subahat



Syawal keenam di kampung halaman.

Seperti biasa, rumah emak tidak pernah sunyi dengan tetamu sama ada yang biasa atau yang tidak biasa. Mereka akan makan-makan dan berbual-bual di beranda simen yang terbuka menerima sapaan angin.

Adik beradik sudah mula bergerak pulang. Tinggal saya dan adik lelaki bongsu yang masih berbaki cuti.

Cuma ada sesuatu yang kurang enak.

Tidak enak, sebenarnya. Sangat tidak enak.

Ada kalangan tetamu itu yang datang sebelum Maghrib dan masih berada di situ sehingga azan Isyak berkumandang.

Tiada tuan rumah bersama sebab kami yang berada di rumah emak dan juga yang berada di rumah abang, bersolat Maghrib langsung mengaji atau duduk-duduk menanti Isyak.

Anak-anak saudara saya yang usianya sepuluh dan sebelas, bekas penuntut PASTI, sibuk berbisik di telinga saya dengan muka keliru.

“Yang di luar itu tidak solat ke Mak Yang?”

Saya tidak tahu mahu menjawab apa. Sebab yang di luar itu lelaki, takkan mereka itu tidak solat sebab datang bulan pula?

Dan bukannya muda belia, sudah tua-tua. Ada juga yang sudah bercucu.

“Kita pun menanggung dosa subahat…” komen anak saudara saya berusia sepuluh tahun.

Saya meminta pandangan mereka bagaimana cara terbaik agar tetamu “subahat” itu boleh diajak solat.

Ada yang mencadangkan diletakkan sejadah di luar. Ada juga yang mengusulkan dipamerkan poster yang mengajak orang bersolat.

“Ah, kalau selamba saja ajak, tak boleh ke?” Tanya anak saudara saya yang agak agresif sikapnya.

Susah juga kalau menjadi tuan rumah kepada tetamu yang seperti ini.

Saya bimbang kalau hal tersebut akan jadi kebiasaan. Dan tuan rumah akan terus-terusan menanggung dosa sebab menerima tetamu yang tidak berasa malu kepada Allah, tidak malu juga kepada manusia.