Total Pageviews

Monday, August 27, 2012

Takdir Itu Bersuara Lagi



Saya pernah menganggapnya sifu.

Meskipun saya meminati seni lukisan, tetapi saya memang “tangan bangku”. Saya langsung tidak pandai melukis. Masalahnya, apabila pihak pengurusan mengetahui saya orang seni, mereka menganggap yang saya pandai melukis. Mujur ada sifu saya itu (selain suami dan anak). Dia banyak membantu saya melaksanakan tugas, malahan memberi keyakinan untuk saya beraksi pandai tentang perspektif, roda warna, titik lenyap, horizon atau cara melukis bentuk binatang dan manusia.

Menariknya, kami berkongsi tarikh lahir, menjadikan beberapa perkara seakan ada persamaan. Antaranya minat kami kepada seni meskipun dalam bidang yang sangat berbeza.

Sikap kami terhadap kerja dan kehidupan pun serupa. Jenis yang cepat risau sehingga kadangkala mampu mengganggu lena.

Ahad itu saya menerima mesejnya.

Sesuatu yang pahit telah menimpanya pada saat semua manusia sedang bergembira.

1 Syawal, ibunya telah dijemput pergi.

“Kak tidak beraya tahun ini...” tulisnya.

Mesti dia sangat sedih. Kata orang, hilang bapa masih tidak mengapa. Tapi kalau hilang emak, seperti dunia ini turut kehilangan warna.

Saya yang pernah kehilangan ayah dua belas tahun lalu, pada ketika saya sedang bergelut dengan masalah hidup pula; memahami perasaan dan rasa hilang itu, yang payah digambarkan dengan kata-kata.

Apabila kematian menjemput ibunya, dia membuka blog saya.

“Kak teringatkan beberapa kata Yang di blog dan itu memberi kekuatan kepada kak. Terima kasih!”

Moga Allah menempatkan almarhumah ibu Kak Aznah dalam golongan orang-orang pilihan-Nya.

Hari ini Syawal kesembilan sifu saya itu sudah tidak punya ibu.

Saya ingin sekali berkata kepadanya, untuk diri saya juga.

Dalam kehidupan, kadang-kadang kita memang tiada pilihan.

Meskipun kita ingin ibu atau ayah kita, anak atau suami kita, hidup bersama-sama sehingga kita menyempurnakan impian-impian kita terhadap mereka; hakikatnya kita tiada pilihan jika takdir telah bersuara.

Sekarang, kita yang berduka sebab mereka yang pergi.

Suatu waktu nanti, ada manusia lain yang berduka sebab giliran kita pula yang pergi.

Apa yang boleh kita lakukan ialah terus-terusan memujuk hati.

Dengan doa yang tidak berhenti agar Allah memberi kita kekuatan dan mereka yang pergi itu sentiasa hidup dengan tenang di taman-taman firdausi.

Kita doakan saja agar kebaikan yang mereka lakukan semasa hayat mereka di dunia yang sementara ini mampu membantu kesejahteraan mereka di dunia sana.

Dunia yang sangat berbeda meskipun kita dengan mereka berada dalam jarak yang tidak jauh.

Dilihat dengan mata kasar, jasad mereka hanya beberapa hasta di bawah bumi. Kita pula berada di atasnya.

Tetapi dunia kita dan mereka sudah amat berbeda.

Hidup yang kadangkala tiada pilihan ini, bukan seperti kepala kereta api yang melingkar seperti ular apabila melalui landasan yang sedikit berselekoh. Sama ada dia laju menjalari landasan atau tiba-tiba menjadi “the hiccup train” seperti tren yang pernah saya naiki, dia akan tetap tiba ke destinasi meskipun lewat dua puluh satu minit daripada jadual perjalanan.

Hidup tidak begitu.

Kalau boleh saya juga mahu memberikan kehidupan yang sempurna buat anak-anak saya. Tetapi kita tidak tahu apa yang akan berlaku esok hari. Mungkin saya akan kehilangan mereka atau mereka yang akan kehilangan saya.

Maka, kita hanya mampu berdoa agar Allah memberikan pengakhiran yang baik buat semua.

Saya suka mengulangnya bahawa...

Kita mampu mentadbir tapi Dia yang mentakdir!