Total Pageviews

Tuesday, August 28, 2012

Emak dan Pesanan!



Ahad itu, anak bongsu akan pulang ke kampus. Cuti idulfitrinya sudah habis.

Waktu menunggu Zohor, saya mendengar emak berpesan-pesan kepada anak.

“Ingat...” katanya. “Jangan lupa bumi yang kita pijak dan langit yang kita junjung...”

Belajar ini, menurut emak; ibarat menebang hutan banat dengan parang bodoh (tumpul). Kita kena berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan hasil. Bayangkan kalau kita mahu menebang rotan manau menggunakan parang bodoh, bukankah segenap kudrat kita kumpulkan demi memastikan rotan yang liat itu terputus?

“Jangan nampak orang berak besar, kita juga mahu berak besar!”

Er...tak ada bidalan lainkah emak?

Emak berpesan-pesan lagi. Kali ini menyangkut hal harta benda pula.

Kata emak, jangan kita tamakkan harta orang. Sebab kita tidak akan kekal dan harta itu juga tidak akan kekal. Kita ini menumpang sahaja sementara hidup. Emak siap memberikan contoh-contoh peristiwa yang berlaku di kampung untuk jadi teladan.

“Emak, saya langsung tak ada peluang bercakap sebab mak saja yang asyik bercakap dari tadi...” saya menyampuk mahu berlucu.

Emak ketawa menutup mulut.

“Tak apalah. Mana tahu ini mungkin kata-kata mak yang terakhir...”

Saya terkedu. Janganlah! Jerit hati saya. Kuat sekali jeritan itu memekak di minda. Bunyinya semacam bergaung-gaung!

Emak menyambung kata.

“Kadang-kadang kita lihat dengan mata kasar, tapi tidak dengan mata hati...”

“Maksud mak?” tanya saya.

“Orang yang kelihatan mewah, keretanya besar, cakapnya juga besar, tidak semesti hatinya gembira. Orang yang kita lihat macam tak punya apa-apa, sebenarnya hanya Allah yang tahu rasa hati mereka...”

Oh, macam pendapat saya saja.

Sama.

“Macam Yang. Nampak tak punya apa-apa. Tapi mak tahu hati Yang bahagia...”

Hehe...saya tersengih-sengih. Emak sedang membodek saya. Hidung saya yang sudah kembang macam buah jambu merah itu semakin mengembang.

Tapi sebenarnya...

Tidak juga, mak. Sebab saya pun manusia biasa. Kadang-kadang bila angin pus-pus datang, pandai mengamuk juga.

Tetapi mengamuk pun sekejap sajalah. Tak sampai satu minit!

“Entahnya. Ibu tu kalau berdebat, pandai mulakan. Tapi lepas tu tersengih-sengih biarkan orang yang dilawan bercakap tu bergaduh sorang-sorang. Pelik betul!”

Eh eh, si anak menyampuk. 

Pesanan emak itu saya catatkan dalam diam. Kata-kata orang tua adalah emas segunung. Sebab mereka sudah banyak berjalan dan menempuh pengalaman. Saya baru mahu menjenguk empat puluh tujuh sedangkan emak sudah menghampiri tujuh puluh lima.

Kalau pengalaman saya itu ibarat busut, emak pula sudah seperti Gunung Kinabalu.

“Adik?”

“Adik pula macam timbunan tanah yang dikais-kais oleh Mail Lambung selepas dia qadho hajat!”

“Ibuuuuuuuuuuuuuu...!!!!!!!!!”

Mail Lambung itu nama seekor anak kucing yang diberikan oleh puteri sulung saya.

Sebelum terjadi apa-apa, saya cepat berlari masuk ke bilik dan menutup pintu!