Total Pageviews

Wednesday, August 15, 2012

...And they lived happily ever after...



Saya tahu dia sudah jatuh cinta.

Cara dia bercerita, mata yang bersinar-sinar dan tahap manisnya senyuman itu.

Dia meminta pandangan. Saya pun bukan pandai tetapi dengan usia yang lima belas tahun melebihi usianya dan banyak jatuh bangun dalam meniti batas hidup, saya memberikan beberapa cadangan.

Dia seakan berpuas hati.

Tetapi kemudian setelah beberapa minggu, dia memberitahu sesuatu.

Saya memahami. Kalau saya di tempatnya pun, saya pasti memilih apa yang dia pilih.

“Takkan saya boleh meninggalkan emak yang telah tiga puluh tahun lebih hidup dengan saya untuk bersama lelaki yang baru beberapa bulan saya kenal hati budinya...”

Oh, dia memang anak solehah.

Masalahnya rumit. Dia telah memiliki sebuah rumah. Dia tinggal bersama emaknya di situ. Saya yang menemani dia waktu membeli rumah tersebut sebab katanya dia mahu membahagiakan si emak dengan memberikannya kehidupan di rumah yang lebih selesa.

Tetapi ini bukan soal rumah. Ada hal lain yang lebih berat.

Emaknya sudah tua. Uzur sekali sehinggakan mahu ke surau pun perlu dihantar dengan kereta. Adik beradik lain ada tetapi hanya berpendapatan biasa, dengan masalah-masalah yang biasa dan luar biasa.

Lelaki itu mahu dia berpindah jauh ke sebuah negeri dan mesti hanya dia, bukan bersama si emak. Muktamad. Titik. Tiada kompromi.

Saya memberi usul. Mungkin masih ada jalan. Ikut pindah dan buka sedikit ruang perbincangan supaya dapat membawa si emak bersama. Atau ada alternatif lain. Lelaki itu yang pindah kerja sebab dia pun belum membeli hartanah. Atau kalau nekad, duduk saja berasingan beberapa tahun dengan setiap seorang berulang alik dari negeri itu ke negeri yang lagi satu.

Nampaknya memang dia melalui jalan mati.

Masih tiada kompromi.

Dan dia juga sangat jelas dengan keputusannya walaupun saya tahu hatinya remuk seperti dihempap lori berpuluh-puluh tan.

Allah akan menggantikan putus cintanya itu dengan keberkatan hidup.

Tiada apa yang lebih berharga di dunia ini melainkan insan yang telah bersusah payah melahir dan membesarkan kita.

Menggadaikan masa depan demi sebuah pengorbanan?

Bukan!

Lebih baik menggadaikan masa depan daripada menyerahkan hidup kepada sesuatu yang selalu menutup ruang komunikasi.

Ada masa depankah kalau semua urusan langsung tiada tolak ansur?

Kebahagiaan itu subjektif. Oleh sebab itu kita boleh menjawab dalam ayat yang berbeza tetapi masih dalam skema jawapan yang boleh diterima.

Orang melihat susahnya hidup kita, tetapi tahukah mereka bagaimana hati kita yang berbunga-bunga sebab Allah telah memberikan kita pasangan yang sudi menerima kelemahan berbanding kelebihan kita?

Sepuluh tahun ini saya hidup dalam taman yang penuh bunga matahari. Sebab itulah saya selalu gembira meskipun kerap menerima serangan serangga perosak dan tangan yang gatal mahu mencabut akar pokok.

Saya mengharapkan dia juga gembira dengan keputusan yang amat berat itu. Cintanya kepada seorang ibu melebihi cintanya kepada si arjuna yang begitu memikat hati.

Doa saya Allah akan memberikannya arjuna lain yang turut mencintai wanita tua itu, si ibu yang telah melahirkan seorang anak yang sebaik dia.

Langsung mereka akan hidup bahagia selama-lamanya.