Total Pageviews

Friday, May 18, 2012

Ramai Lelaki Buta Huruf



"Rupa-rupanya ramai lelaki yang buta huruf dan buta hati"

Kenyataan ini pasti mengundang rasa marah lelaki, tetapi tunggu dulu!

Saya ditemani anak ke hospital setiap hari menaiki komuter dan LRT. Komuter memang menyediakan dua gerabak tengah yang dikhaskan untuk wanita. Ertinya hanya untuk wanita. Lelaki tidak dibenarkan masuk untuk mengelakkan sebarang gangguan.

Tetapi daripada pemerhatian, lelaki selalu masuk ke koc itu kecuali jika ada polis bertugas yang berdiri dalam koc atau petugas komuter yang meronda dari koc ke koc.

Kita masih boleh menerima jika lelaki tua yang tidak perasan bahawa itu adalah koc untuk wanita. Maklumlah mereka sudah tua, mata pun kurang jelas. Masalahnya yang masuk itu lelaki muda, sama ada warga tempatan atau warga asing (kecuali warga asing Afrika atau Eropah). Sudah jelas tertulis dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, di dalam dan luar bahawa koc itu hanya untuk wanita. Tetapi mereka tetap buat tak tahu.

Yang saya katakan buta huruf dan buta hati itu sebabnya begini. Sudahlah tidak faham tulisan besar koc untuk wanita, tidak endahkan pengumuman supaya lelaki yang berada dalam koc untuk segera beredar ke koc lain; ada juga yang selamba duduk tanpa memberi tempat kepada golongan wanita yang berdiri dalam koc.

Lelakikah itu?

Anak saya memang sangat tidak puas hati, malahan dia sempat mengambil gambar situasi yang tersebut.

Lagi satu, saya perasan bahawa tiada lelaki buta atau lelaki Orang Kelainan Upaya yang tersesat masuk ke koc wanita!

Mata mereka buta, tetapi mereka tidak pernah berada dalam kesesatan yang nyata!

Bukannya apa. Peraturan itu bertujuan untuk melindungi wanita daripada pandangan tajam lelaki, khususnya warga Bangladesh dan Indonesia yang matanya tajam-tajam belaka.

Yang wanita pula satu hal. Pakaian tak pernah cukup kain. Nampak apa yang tak sepatutnya nampak.

Dua-dua pun salah.

Yang satu buta huruf dan yang satu lagi buta malu!