Total Pageviews

Sunday, January 1, 2012

Aura + dan -


Ada seorang kawan yang mengadu cuti hujung minggunya dilalui dengan malas dan lesu.

"Kenapa?" tanya saya.

Dia bercerita. Jumaat petang, isterinya ada pertemuan dengan rakan-rakan di rumah. Ada juga rakannya yang membawa suami bersama.

Sepulangnya dari pejabat tepat jam lima, rakan saya itu melayani tetamu dengan berbual isu-isu biasa.

"Masalahnya, suami kawan isteri saya itu asyik bercerita tentang kehebatan diri sendiri..." kata kawan saya.

"Saya jadi sangat letih. Sikapnya yang terlalu meninggi diri itu membuatkan saya lemas. Akibatnya saya jadi lesu dan malas sepanjang cuti dua hari itu..."

Meninggi diri itu negatif. Aura negatif yang dibawa oleh sikap teman berbualnya itu telah berjaya mengalahkan aura positif rakan saya.

Itu sebab dalam Islam, kita digalakkan berada dalam kelompok yang baik-baik, supaya aura baik itu sentiasa melingkari hidup kita. Jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi, maka sedikit sebanyak wangiannya akan terpalit kepada diri kita.

Saya percaya selepas ini, Dr. K pasti mencari penjual minyak wangi untuk didampingi!