Total Pageviews

Monday, December 26, 2011

Tetamu Dari IPG Tuanku Bainun


Pagi ini Kak Tumerah dan Encik Lan mengunjungi saya di kampung.

Seronok betul saya tatkala melihat Kak Tumerah turun dari kereta. Saya sendirian di rumah. Emak ke pasar dengan motor basikalnya. Anak-anak saya dan sepupu-sepupu kecil mereka menaiki bas ke pasar. Emak memerlukan khidmat mereka untuk membawa barang-barang kering kenduri yang akan diadakan pada hari Khamis malam Jumaat nanti. Kenduri doa selamat, tahlil dan kesyukuran ulangtahun puteri sulung saya.

Yang ada hanya buah rambutan dan durian. Harap-harap janganlah Kak Tumerah batuk-batuk selepas makan buah-buahan itu. Saya tahu benar siksanya kalau dia sudah mula semput.

Kak Tumerah memang asalnya dari kampung. Kembali berada di kampung, menghirup udara segar desa sudah pasti memberikan nostalgia manis buatnya. Meskipun sudah menjawat jawatan pengarah, dia masih kakak saya yang dahulu. Dalam lembut memahami, dia tegas.

Kami bercerita banyak perkara. Ketawa apabila bercerita hal-hal lucu semasa belajar di UUM dan bekerja di IPG Raja Melewar. Bersedih ketika bercerita hal-hal yang mendukakan hati.

Encik Lan pergi mengambil anak-anak saya di pekan. Si adik hanya mengenali Auntie Tumerah, bukan suaminya. Tetapi sangat mudah mengenali adik. Wajahnya persis saya. Encik Lan berjaya membawa pulang anak-anak dan sepupu-sepupu balik ke rumah.

Ada memori manis Kak Tumerah dan adik semasa adik mengikut saya belajar di UUM. Dia "sahabat" baik anak saya itu. Malahan ada "sesuatu" persamaan yang menyebabkan mereka amat serasi.

Kak Tumerah dan suaminya yang baik dan lucu akan selalu saya ingati. Sangat ramai orang-orang baik di sekeliling saya. Mudah2an Allah akan selalu melebarkan rahmat-Nya kepada mereka.