Total Pageviews

Thursday, December 29, 2011

Saya Pasti Rindui Emak


Hari ini emak buat kenduri kesyukuran untuk saya, juga tahlil ayah dan doa selamat ulangtahun puteri sulung saya.

Semua adik beradik saya yang dekat balik sehari sebelum dan awal subuh.

Khemah pun sudah dipasang sejak petang semalam. Ramai anak-anak dan cucu-cucu angkat emak datang membantu. "Emak" di sana dan "emak" di sini.

Oleh sebab itu kerja emak menjadi lebih ringan dan cepat.

Saya hanya mampu duduk diam di kerusi dan melihat.

Malam ini, barangkali jam dua belas tengah malam, saya pulang ke Seremban. Hati saya sudah mula berasa tidak seronok. 

Anak-anak saya hanya cuti seminggu. Mereka juga belajar masak dengan opah. Si kakak masak lempeng yang cantik dan sedap. Si adik belajar masak bubur som. Kalau lama lagi di kampung, barangkali sudah boleh buka restoran.

Apa pun, lebih dua minggu di kampung dan dijaga emak, saya memang tidak dibenarkan mengangkat barang. Saya sangat berterima kasih kepada emak. Memang saya belum pulih, tetapi saya perlu pergi bekerja. Cuti sudah habis.

Payahnya saya mahu berpisah dengan emak dan udara sesegar ini...