Total Pageviews

Friday, December 23, 2011

Cikgu Opah




Musim cuti sekolah, barangkali semua opah dan tokwan di Malaysia ini menjadi manusia paling sibuk di seantero dunia.

Tak kiralah apa panggilan cucu sama ada nenek, tuk, wan, oma, opah, granny...merekalah yg paling sibuk menggantikan tugas guru semasa musim cuti sekolah.

Di rumah emak musim cuti ini ada beberapa org cucu yang buat2 muka kasihan bila ibu bapa mereka mahu mengambil mereka pulang ke rumah. anak kakak sulung ada seorang, anak abang ada dua, anak adik ada seorang. Oleh sebab saya perlu jagaan emak, ada cucu-cucu emak yg agak nakal tidak dibenarkan pulang bercuti di kampung oleh ibu bapa mereka. bimbang juga kalau-kalau asyik hilang ke sungai atau membuli kambing-kambing yang ada di belakang rumah.

Emak sudah ada dua puluh dua cucu dan lima cicit. sebahagiannya sudah dewasa dan dua daripadanya sudah berkahwin. ada yang sudah bekerja dan berada di menara gading. selebihnya berada di sekolah menengah, sekolah rendah dan tadika.ada juga yang masih bayi. cicit emak pun ada yang sudah bersekolah rendah.

Saya selalu kagum dengan cara emak mendidik cucu-cucu. saya teringat dulu-dulu, betapa bangganya anak-anak saya melaporkan pencapaian mereka semasa "kursus dalam cuti" di rumah opah.

Berjaya melipat kain dengan betul pun merupakan satu kejayaan hebat bagi anak-anak kecil itu. mereka juga begitu seronok bercerita bagaimana mereka membantu opah memasak di dapur sambil opah memberi petua-petua dan bacaan doa sebelum dan semasa proses memasak.

Cucu-cucu emak yang sedang duduk bercuti di kampung sekarang ini pun begitu. sambil menolong opah memasak, atau opah mengajar mereka memasak secara total; sambil mereka mendengar opah bercerita.

Cara opah menegur juga berseni. "sedapnya masakan adik ni,sesuai untuk opah yang ada sikit darah tinggi", kata opah. "tapi kalau mahu hidang kepada tetamu, elok adik tambah sedikit garam. wah, mesti terangkat punya! org yg makan tu mesti hairan sapa yg pandai sangat masak lauk macam ni..." maka cucu yg dipuji itu pun kembang-kembang hidungnya, tersenyum2. pujian opah menaikkan semangat cucu yang lain. mereka pun membuat giliran memasak mengikut "kepakaran" masing-masing untuk mendapat pengikhtirafan daripada master chef opah!

Mereka mahu makan laksa semalam. opah meminta mereka menaiki bas ke pasar. opah memberikan mereka wang dan meminta mereka bertanya kepada penjual ikan, jenis ikan yg biasa digunakan sebagai bahan masakan laksa. walaupun takut-takut pada mulanya, opah memberikan kata-kata semangat. akhirnya mereka berjaya pergi ke pasar dan berjaya juga menaiki bas. berjaya juga membeli ikan dan ayam, walaupun yg lucunya mereka gagal mencari sawi bunga yang dipesan emak. saya berada di bilik waktu mereka pulang tetapi dapat mendengar dengan jelas riuh rendah suara anak-anak kecil itu meraikan "kejayaan hebat" mereka.

Opah memuji-muji keberanian mereka, malahan memuji juga kebagusan sepupu-sepupu yang "lebih tua" kerana menjaga adik-adik yang lebih muda.

Cuma ada seorang yang merungut, dia kena membayar tambang untuk kadar orang dewasa, sedangkan sepupu yang sebaya dengannya membayar tambang dgn harga kanak-kanak. habis mahu buat macam mana? saiznya lebih besar daripada sepupunya, malahan kalau dilihat daripada fizikalnya, dia seperti pelajar sekolah menengah!

Opah memesan, lain kali beritahu pakcik "kolek"(collect tambang=konduktor) itu bahawa adik masih kanak-kanak sekolah rendah!

Subuh selepas solat, mereka akan keluar berjoging. kemudian salah seorang akan memasak nasi goreng untuk sarapan pagi. selepas itu, mereka akan buat macam-macam aktiviti. cuma ada satu masalah besar, mesin basuh opah nampaknya ada kecenderungan untuk rosak. sebabnya mereka selalu lupa pesan opah. kalau ke sungai atau lata, pastikan poket seluar dan baju mereka sudah dibuang pasirnya. jadi, belum sampai sebulan pada musim cuti ini, mesin basuh opah sudah berbunyi2 mengisar pasir sungai!

Opah juga mahu mereka ada ketahanan dan tahu akar diri. kebetulan rambutan sedang berbuah. opah mahu mereka pandai memanjat pokok; sama seperti kemahiran anak2 kampung seperti kami dahulu. cuma kali ini opah akan memeriksa dahulu sama ada pokok dan persekitarannya ada atau tidak tanda2 bahaya. pasti opah mahu cucunya merasakan "sesuatu" tatkala berada di puncak!

Pagi ini selepas solat, joging dan sarapan; mereka bersemangat mahu ke pasar lagi. siap dengan buku nota dan pen. itu juga satu aspek pengurusan kendiri yang diajar opah. self-management. kali ini tugasan agak mencabar. mereka mesti ke farmasi untuk membeli ubat saya, pati ikan haruan amerika dengan ginseng jenama polleney sebanyak 5 botol. kemudian ajax fabuloso, ikan hidup, ikan pekasam, sayur dan beberapa barangan lain.

Saya sedang menunggu berita kejayaan mereka kali ini.

Hasil ajaran Cikgu Opah.

Cikgu yang paling awal bangun dan paling lewat tidur. cikgu yang paling letih dalam sebulan cuti sekolah ini!