Total Pageviews

Tuesday, December 6, 2011

Terima kasih Pengalaman Itu




Jam tujuh setengah, selesai pembayaran deposit di Admission Counter, terus dibawa naik ke Day Ward.

Jam tujuh, saya sudah mula berpuasa.

Soalan pertama, "boleh sebut nombor kad pengenalan puan?".

Untuk pengesahan barangkali.

Tiada pesakit lain, saya diberi kebebasan memilih katil.

Selesai menyalin pakaian hospital, pergelangan tangan kiri disarungkan tag nama.

Kemudian, datang seorang doktor. Namanya Dr Helmi.

"Saya doktor bius..." dia memperkenalkan diri dan menerangkan prosedur yang akan saya hadapi di dewan bedah (OT)

Saya akan "ditidurkan" selama tiga jam.

Selepas diperiksa tekanan darah, saya dibawa ke bilik x-ray di tingkat bawah.

Jam 10.30 pagi, Dr Shah menjenguk. Dia menunjukkan kawasan yang akan dibedah menggunakan pen marker.

Jam 10.45 pagi, ada pemeriksaan jantung oleh jururawat Norafida. Ada alat seperti penyepit diletakkan di kedua-dua belah pergelangan kaki dan tangan. Ada enam bebola kecil dilekap di bahagian dada.

Semuanya normal. Sempat lagi menemuramah jururawat yang lembut dan sopan itu.

Jam sebelas, saya sudah disorong ke dewan bedah di tingkat dua. Pemeriksaan teliti dilakukan berkali-kali.

Kemudian, sekali lagi saya dibawa ke dalam bilik yang penuh dengan peralatan dan lampu besar bercahaya seperti yang biasa saya lihat di kaca TV.

Saya disuntik ubat bius dan diletakkan alatan penyekup di hidung dan mulut.

"Baca Bismillah ya puan," saya terdengar suara doktor mengingatkan. Saya sudah lama mengucap, Doc. manalah tahu...

Kemudian, saya dapat merasakan aliran hangat, pedih dan menyakitkan di tangan kanan yang telah disuntik tadi.

Dalam khayal...tidak lama.

Saya sudah tidak sedarkan diri.

Saya tersedar apabila sayup-sayup saya dengar nama saya dipanggil.

"Jam berapa sekarang?" tanya saya lemah. Rupa-rupanya sudah jam dua sepuluh minit petang.

Sakit menyucuk di dada kiri. Di tangan kanan masih ada jarum tercacak di situ. Paha dan kaki saya menggeletar. Saya kesejukan, lapar dan lemah kehilangan banyak darah.

Waktu disorong semula ke wad, saya menggigil. Saya boleh menahan sakit, tetapi gigilan di kaki memang tidak tertahan.

Saya sempat menelefon kakak di Ipoh. Sempat juga menaip mesej kepada anak-anak saya.
Mesej saya bernada gembira, sebab saya takut mereka bimbang. Sebagai seorang ibu yang membesarkan mereka dengan gagah, saya enggan membenarkan mereka melihat saya dalam keadaan selemah itu. Itu sebabnya juga saya tidak membenarkan puteri sulung mengambil cuti untuk menjaga saya.

Saya mahu mereka sentiasa melihat saya sebagai saya yang dahulu. Yang cergas dan tabah mengharung kepayahan hidup, membesarkan mereka sendirian selama belasan tahun.

Jururawat juga membawa bersama-sama "buangan" yang dikeluarkan daripada tubuh saya. 

"Buangan" yang mengganggu hidup saya itu dihantar ke makmal. Minggu depan semasa pemeriksaan susulan, keputusan uji kaji makmal akan diketahui.

Kembali ke wad, hanya bubur nasi yang disyorkan untuk mengisi perut kosong. Saya menahan sakit di kerongkong. 

Kesan bius menyebabkan saya dipapah untuk ke tandas. Pergerakan menjadi tidak stabil.

Kemudian sekali lagi saya disuntik ubat penahan sakit melalui jarum yang masih tertanam di belakang tapak tangan kanan.

Jam delapan setengah malam, saya disorong dengan kerusi roda ke lobi. Saya dipapah masuk ke kereta. Memang saya sangat lemah. Tapi saya mahu pulang ke rumah. Kami tidak boleh membelanjakan wang dalam situasi anak-anak masih perlukan belanja yang banyak untuk pengajian mereka.

"Tahanlah," pujuk dia. "Dulu kan dah pernah bersalin, macam itulah sakitnya..."

Saya ketawa. Macamlah dia ada pengalaman bersalin!

Pengalaman bersalin memang menyakitkan, tetapi kesakitan itu ada habuannya. Kesakitan hilang apabila melihat wajah comel bayi. Sakit pun tidak apa sebab mendapat bayi.

Tapi yang ini lain. Faktor usia juga penyebab badan menjadi lemah.

Apapun, saya bersyukur kerana diberikan pengalaman ini.

Saya gembira diberi peluang merasai kesakitan, salah satu siri ujian yang diberikan Allah kepada saya.

Biarlah saya sakit, asalkan orang-orang yang saya kasihi sentiasa sihat.

Tapi melihat emak, saya terkilan.

Sepatutnya saya yang menjaga emak, bukan sebaliknya.

Cuma satu hal yang saya tidak berapa gemar, dari malam ke pagi terpaksa makan bubur nasi!