Total Pageviews

Friday, December 30, 2011

Meninggalkan Emak...




Kami tiba di Seremban jam 6.30 pagi 30 Disember. Menelefon emak, mandi dan solat, lalu tidur.

Tapi jam sembilan, saya sudah terjaga.  Hari ini Jumaat, dan hari akhir untuk menandatangani borang opsyen SBPA. 

Saya rasa lain macam tanpa emak. Termenung lama sambil terus baring memandang siling, saya menangis. 9 hari dijaga emak di Seremban, 16 hari di kampung; saya tidak dibenarkan langsung mengangkat barang. Emak patuh pesanan doktor, kerana garisan luka pembedahan saya panjang, membentuk huruf Ro.

Rupa-rupanya emak juga rasa lain macam tanpa saya. Kata kakak, emak masih terasa saya ada di bilik dan masuk untuk mengingatkan saya supaya makan ubat.

Emak mahu saya menyambung cuti sebab saya masih belum pulih. Jika duduk lama, ada rasa seperti dihiris pisau razor blade. Halus dan pedih. Tapi saya terus minum pati haruan dan ginseng, juga suplimen lain. Saya beritahu emak, saya kena bekerja sebab situasinya sudah lain. Saya perlu belajar banyak perkara baru.

Memang rasa betul-betul sedih apabila teringat emak. Jadi, saya tidak berani menelefon lagi, bimbang saya tersedu. Apabila sudah reda, tengah hari baru saya mendail.

Anak sulung saya masih di kampung membantu opah mengemas selepas kenduri. Dia bersama sepupu lelakinya bertungkus lumus membantu opah. Dia menjadi peneman opah supaya terubat kesedihan emak tatkala mengenangkan saya.

Si adik yang ikut balik. Itu pun 2 Januari, dia akan balik ke kampus. Nasib baik ada dia.  Saat senang dan payah, anak ini tidak pernah sekali pun meninggalkan kami. Oleh sebab itu, hanya dia yang lebih mengenali realiti sebenar sedih gembira hidup kami.

Duduk-duduk mengenang emak dan layanan kelas pertamanya; membuatkan air mata bercucuran. Saya makin memahami ungkapan allahyarham  Cikgu Kasim...sayang emak sayang saja...tanpa syarat dan tiada penamatnya...