Total Pageviews

Monday, November 28, 2011

Tetamu malam dan cebisan cerita


Ahad 27 November, sudah maghrib saya sampai di halaman emak.

Ada beberapa tetamu lelaki dan abang sulung saya di anjung simen hadapan rumah emak sudah beransur-ansur mahu pulang.

Tetapi emak tidak kelihatan.

Bau cat tatkala masuk ke dalam rumah adalah jawapannya. Rupa-rupanya emak baru selesai mengecat dinding salah sebuah bilik air.

Memang mengantuk dan sangat letih tapi saya tetap menunggu emak selesai solat dan mengaji.

Lama berbual dengan emak sambil mengurut kakinya yang katanya kerap kejang sebelum masuk waktu subuh.

"Tapi tak apa sakit pun. Senang untuk bangun solat..." kata emak masih positif, seiring dengan tawanya yang biasa.

Jam sebelas, tiba-tiba telefon emak berbunyi. Emak bercakap-cakap.

"Siapa?" tanya saya.

"Abangcho. Mahu tumpangkan orang tidur..." jawab emak, langsung masuk ke bilik mengusung tilam besar dan alasnya.

Panggilan daripada abang sulung (abang beso = cho)saya rupa-rupanya. Abang setelah pencen sebagai pegawai perisikan tentera, melakukan tugas menyelia pengawal keselamatan di sekolah-sekolah sekitar.

Tidak berapa lama kemudian, abang pun sampai. Saya menjenguk. Ada perempuan dan bayi lelaki.

Kami menyambut tetamu malam. Bayi comel yang baru pandai merangkak sedikit-sedikit. Deman tetapi baik-baik sahaja, tidak menangis atau meragam. Bayi itu antara beberapa bayi "terpilih" yang tidak menangis waktu melihat saya!

Emak menghidangkan makan malam ala kadar. Sementara ibunya makan, keluarga abang dan saya melayani si bayi.

Seorang pun tidak bertanya apa masalahnya sehingga kedua-duanya mahu menumpang tidur di rumah emak.

Sebenarnya kami sudah biasa dengan kehadiran tetamu yang sedang ditimpa susah. Sejak kecil memang begitu. Meskipun hidup bukan sesenang mana, tetapi rumah emak dan ayah sentiasa terbuka untuk sesiapa sahaja menumpang asalkan tidak mengambil kesempatan.

Emak pun tidak bertanya. Cuma adalah sedikit sesi "ice breaking", menanya nama si ibu dan bayi. Kemudian emak yang peramah bercerita seolah-olah sudah lama mengenali tetamu muda itu. Agakan saya, supaya si tetamu tidak berasa kekok berada di rumah dan keluarga yang begitu asing.

Esoknya, suaminya datang. Saya dengar dia memohon maaf sebab terpaksa menyusahkan emak.

Mereka bertiga kemudiannya menaiki bas ke kampung si suami di Baling.

Saya pun bertanya sekadar mahu tahu kepada kakak ipar.

Jawapannya pun sedikit. Tapi cukuplah untuk saya tahu.

Mereka dihalau oleh ibu mertua kerana bergaduh dengan anaknya (adik kepada perempuan muda, yakni ibu si bayi). Suami perempuan itu enggan lagi memberikan wang kepada adik iparnya yang menagih dadah.

Bayi itu demam. Ketiga-tiganya menumpang tidur di pos pengawal (Suaminya seorang pengawal keselamatan). Nyamuk banyak dan bayi itu asyik menangis kerana digigit nyamuk.

Abang berasa sangat belas melihat keadaan si bayi.

Itulah cebisan cerita yang saya dapat. Macam filem P.Ramlee saja, fikir saya.

Ada juga ibu mertua spesis Mak Dara zaman-zaman facebook ini!