Total Pageviews

Monday, November 28, 2011

Majlis Graduasi Puteri Sulung...





Jam lima setengah pagi saya terjaga. Malam memang kurang lena. Anak dan kakak sepupunya membuat kerja seni mereka hingga lewat malam.

Kepenatan memandu dan keghairahan menunggu esok, membuatkan mata enggan lena.

Tiba di kampus memang lewat sepuluh minit daripada masa jangkaan. Puteri sulung saya melambai daripada kumpulan graduan yang ramai.

Dia di barisan English Language Studies. Memang majoriti perempuan. Ada beberapa rakannya yang mengenali saya, melambai-lambai ceria.

Oleh sebab institusinya Islamik, pengurusan masa memang benar-benar tepat.

Masuk ke dewan, sebahagian besar kerusi sudah penuh.

Majlis dimulakan dengan perarakan masuk para graduan. Diikuti barisan tenaga akademik dan kemudiannya pengurusan utama institusi. Salawat atas Rasullallah mengiringi perarakan masuk ke dewan.

Tidak seperti majlis konvokesyen yang pernah saya hadir, sama ada sebagai graduan atau tetamu; ia dimulakan dengan acara penuh keberkatan.

Surah Luqman dialunkan oleh seorang pensyarah hafiz, namanya Don Daniel Don Biajid. Beliau mengalunkan bacaannya dengan penuh perasaan sehinggakan saya dapat membayangkan seorang bapa sedang memberi pesan demi pesan kepada anaknya dengan penuh kasih sayang.

Saya tersedu sedikit, tetapi cepat menyeka air mata dengan sapu tangan yang dibawa.

Selesai mengaji, beliau terus membacakan doa. Doanya juga sangat menyentuh hati. Sebak hati saya apabila ada ayat dalam doanya menyebut, "kami pasti ya Allah, anak-anak yang hadir dalam majlis ini adalah anak-anak yang soleh dan solehah, Ya Allah. Berkatilah kehidupan mereka Ya Allah..." Beliau mengulang tiga kali, syahdu dan meruntun jiwa.

Selesai majlis konvo, hujan di luar menggantikan panas hangat siang. Saya sangat lapar tetapi melihat kegembiraan anak-anak mengambil gambar di tepian tasik yang sarat bunga kiambang mekar, saya hanya diam menahan.

Rupa-rupanya selama empat hari ini saya asyik berulang alik dari Perak ke Negeri Sembilan. Jumaat ke Perak. Sabtu ke Negeri Sembilan, Ahad kembali ke Perak dan Isnin bertolak semula ke Negeri Sembilan. Hujan lebat, jalan jem, dan saya juga tersesat di bandar Shah Alam kerana mata saya yang kurang mahir mengenal jalan pada waktu malam.

Saya abaikan sakit, penat dan kantuk.

Menepati seperti yang disebut acap kali oleh almarhum bapa mentua; "sayang emak sayang saja..."