Total Pageviews

Tuesday, November 29, 2011

Ekonomi dan Teori...


Saya tidak suka membuang masa dengan pergi ke sesuatu tempat yang jauh hanya untuk acara makan-makan.

Meskipun ia baik untuk proses sosialisasi, namun saya masih menganggapnya tidak praktikal.

Pernah bekerja dengan sektor "business-oriented", saya selalu sinikal dengan acara-acara semacam ini.

Sebenarnya apabila ada pihak tertentu yang mahu mengurangkan jumlah petugas di sesuatu sektor, jauh di dalam hati saya amat setuju. Wang rakyat yang telah dilaburkan bersungguh-sungguh oleh kerajaan sehingga menghasilkan pendapatan, bukan untuk dibazirkan sewenang-wenang.

Teori ekonomi yang diajar di kuliah-kuliah sebenarnya adalah idea yang diambil daripada kisah nabi Yusuf a.s.

Jika kita tidak berjimat sekarang, kita tidak akan mampu menempuh zaman susah yang berada dalam kitaran teori ekonomi.

Saya masih ingat kemewahan melampau sewaktu sepuluh tahun saya masih menjadi tenaga pensyarah di sebuah kolej. Ke sana sini dengan pesawat, mesyuarat yang boleh dibuat di dewan dan bilik yang mewah di kolej, dibawa jauh hingga ada kalanya ke Sarawak.

Kami cukup mewah dengan baju-T, dan segala macam peralatan yang diberikan percuma. Baguslah kebajikan dijaga. Tetapi wang yang mengalir seperti air banjir itu, akan terserap ke bumi juga kala musim kemarau.

Bukan salah pengurusan organisasi. Peruntukan yang diberi wajib dihabiskan. Oleh sebab itu hujung tahun penuh dengan acara-acara bermewah-mewah. Kalau tidak dihabiskan, nanti pihak pengurusan dikatakan tidak bijak mengurus kewangan.

Akibatnya, tibalah zaman meleset persis teori daripada cerita Nabi Yusuf a.s. Dua tahun sebelum saya tamat perkhidmatan di situ, semuanya disekat. Wang sudah tidak ada. Tidak boleh buat itu dan ini. Semua orang yang sudah biasa dimanjakan dengan kemewahan, terkejut dan merungut.

Saya dan geng memang suka. Terlalu suka. Sebab ini bermakna kami tidak perlu keluar selalu dan meninggalkan anak sampai berminggu-minggu. Kalau mesyuarat pun, hanya di tempat yang dekat sahaja. Mudah untuk berulang jika enggan bermalam di hotel.Kuliah tidak perlu diganti sampai berjam-jam. Anak pun gembira ria. Tidak perlu naik kereta sapu ke sekolah dan balik ke rumah tanpa ibu.

Itulah hikmahnya kemelesetan ekonomi. Sesuatu yang pada sangkaan kita buruk, belum tentu buruk semuanya.

Terlalu banyak sistem dan peraturan akan menyebabkan minda beku. Perubahan dasar yang kerap juga salah satu penyebab tenaga kerja menjadi lesu. Anjakan paradigma sewajarnya bukan sekadar ucap-ucap di seminar.

Kita perlu berubah menjadi lebih praktikal. Protokol masih perlu, tapi bukan prioriti.

Keluar makan-makan juga perlu, tapi bukan sekadar untuk mengenyangkan perut!