Total Pageviews

Thursday, November 24, 2011

Moh Ngunyah Sirih


Sirih...

Sirih atau nama saintifiknya "Piper Betle" sering digunakan dalam perubatan tradisional masyarakat Melayu.

Sirih boleh menjadikan pemakannya awet muda kerana ia mengandungi bahan aktif seperti flavornoid dan polyphenol yang boleh menegangkan kulit.

Jadi, apa tunggu lagi...Moh kita ngunyah sirih! Tak payah beli krim mahal-mahal dan berbotox-botox.

Ia juga mempunyai sifat antiseptik yang berperanan dalam merawat kanser.

Bau mulut dan badan juga boleh diatasi dengan amalam memakan sirih.

Biasanya, Sirih digemari sebagai kudapan dalam kalangan orang-orang tua. Daun sirih dimakan bersama-sama gambir dan kapur sebagai makanan harian pada waktu lapang. Kadang-kala ia dijadikan hidangan kepada tetamu.Walaupun begitu, dewasa ini bilangan penggemar sirih semakin berkurangan.

Sirih mempunyai nama yang berbeza-beza, antaranya sirih carang, camai, kerekap, serasa, cabe, kengyek atau kerak. Kebiasaannya, pokok sirih ditanam di kampung-kampung. Namun begitu terdapat juga pokok sirih yang tumbuh meliar di kawasan semak-samun. Daun sirih berwarna hijau gelap dan bersaiz kira-kira 15 cm panjang dan 10 cm lebar. Ia juga boleh didapati dengan mudah di pasar, terutamanya di kawasan pedalaman.

Dalam rawatan tradisional, sirih dimakan bersama gambir untuk mengatasi cirit-birit. Daun sirih juga berkesan untuk meredakan sakit gigi. Malah ia juga berkesan untuk melegakan demam panas.

Alahan terhadap udara panas atau makanan-makanan tertentu boleh menyebabkan seluruh badan terasa gatal dan miang serta ditumbuhi bintil-bintil merah dikenali sebagai gelegata. Penyakit ini boleh diatasi dengan menggunakan daun sirih yang dilayur di atas api kemudian disapu pada kulit ketika daun masih panas.  

Daun sirih juga boleh menghilangkan masalah gatal-gatal di bahagian kemaluan, di mana air rebusannya digunakan untuk mencuci di bahagian sulit yang gatal.

Bagi mengubati pendarahan pada hidung , daun sirih digulung dan disumbat ke dalam lubang hidung untuk menghentikan pengaliran darah dari dalam hidung.

Ia juga dijadikan hantaran dalam istiadat perkahwinan orang Melayu.

Sirih juga digunakan dalam upacara menjampi seseorang dalam proses mengubati pesakit. Tapi tak lalu le nak makan sirih tu kalau ada air liur bomoh tu terkena kat sirih,kan? Hehehehe...