Total Pageviews

Friday, November 25, 2011

Di Luar Duga...


Jam 2.15 petang, telefon berbunyi.

"Tren batal. Bukan delay, tapi batal terus." Suara anak di hujung talian bernada kecewa, cemas dan sedih.

Sepatutnya jam 2.15 bertolak dari Stesen Batu Gajah dan jam 5.15 petang tiba di Stesen Seremban. Ini bukan tren biasa tapi ETS, yang kononnya lebih laju dan moden.

Mutakhir ini memang KTM bermasalah. Daripada kerosakan koc, kebakaran, pembatalan perjalanan sampailah kepada kelewatan melampau.

Kasihan betul anak saya. Dia hampir menangis kalau saya lama bercakap dengannya di telefon.

Ikut perancangan, petang Jumaat selesai kuliah dia pulang ke Seremban. Sabtu pagi ke Shah Alam menjemput kakak sepupunya di sana. Ahad pagi ke majlis konvo kakaknya. Ahad petang ikut saya pulang menjenguk emak di kampung kerana Isnin cuti, cuti Awal Muharam yang jatuh Sabtu dan dibawa ke Isnin.

Anak kemudian membeli tiket tren biasa jam 6 petang. Agak mahal sebab sekali dengan tempat tidur. Cuma masalahnya lewat malam tren akan tiba di KL Sentral. Siapa yang akan menjemput?

Saya memintanya jualkan semula. Dapatlah wangnya kembali tetapi separuh sahaja daripada harga tiket. Dia mahu pula mengikut penumpang-penumpang yang kecewa menaiki bas ke Ipoh, mahu mencari tiket bas ke Seremban. Saya melarang.

"Kalau keluar jam 3, paling lewat jam delapan sampai ke tempat adik," saya mencadangkan sesuatu.

Kalau hujan lebat, memang saya bermasalah besar. Mata saya paling kalah dengan malam dan hujan lebat.

Sekali lagi saya beri jaminan, "saya bawa perlahan..."

Tetapi sebenarnya tidak!

Tiap setengah jam suami menelefon dari luar bilik mesyuarat. Saya hanya kata jalan ok, padahal lori sangat banyak. Hujan sangat lebat saat saya masuk ke sempadan Perak.

Jam 6.10, lampu jalan sudah terpasang. Musim hujan dan mendung, lampu yang diset auto seakan tertipu dengan cuaca.

Langit gelap zulmat seperti perempuan Negro yang berselubung kain hitam. Saya memang langsung tidak nampak jalan. Hanya mengikut garisan putih yang kabur dan berpandukan lampu kereta hadapan.

Jam 6.45 saya tiba. Awal satu jam daripada jangkaan. Memang saya memandu laju dan non-stop. Hujan masih meriah di Seri Iskandar. Nampak anak sedang berbual dengan mak cik dan pak cik tuan rumah di restoran.

Penat dan lapar. Mak cik tuan rumah belanja saya makan nasi goreng pattaya. Sudahlah dia menjaga anak saya, dia belanja saya lagi. Baiknya hati orang ini.

"Sebab ayahnya sudah pesan minta jaga dia. Jadi kami memang ambil tahu ke mana dia pergi..." begitu mereka memberitahu saya.

Dengan muka berminyak saya menunaikan maghrib yang sudah mahu pamit.

KTM, patutlah di media penumpang asyik merungut mengenai perkhidmatannya yang merudum sejak akhir-akhir ini.

Malam, anak angkat menghantar mesej. "Ada berita ETS tergendala. Gangguan elektrik katanya..."

Kalau belum boleh berlari, jangan paksa diri untuk berlari. Bukan sekali dua ada masalah elektrik. Anak pernah mengalami masalah terperangkap dalam ETS selama hampir tiga jam.

Itulah dia perkhidmatan kereta api kita!

Kereta api Tanah Melayu!