Total Pageviews

Thursday, November 24, 2011

Bola Sepak & Sepak Bola


Di sana sini, kemarahan dan kebencian sedang menerawang di angkasa Nusantara.

Aura negatif di mana-mana. Hujan lebat musim tengkujuh pun tidak mampu menghakis debu-debu amarah dan benci yang melekat kuat, mengcengkam hingga ada kalanya jadi luka.

Di laman sosial, penuh caci maki. Komen-komen di blog, penuh muatan provokasi.

Sukan sudah jadi penambah perisa untuk meledakkan merapi!

Kita yang asalnya serumpun, sudah jadi berumpun-rumpun. Yang tidak tahu pun, ikut caci mencaci. Kadang-kadang dengan bahasa yang bukan diajar ibunda, apalagi agama.

Sebetulnya teori fizik mudah menyebut, bola yang kita lantun ke dinding akan melantun semula ke arah si pelontar. Ada timbal baliknya di sini. Majikan rakyat kita ada yang mendera dan membunuh orang mereka. Rakyat mereka yang banyak berdagang di sini, menyamun langsung menyembelih warga kita.

Nampak?

Harus juga diingat, rakyat negara jiran itu memiliki jati diri yang sangat kuat berbanding kita. Sejarah negara mereka yang panjang dan berliku serta dasar pemerintah membentuk keperibadian bangsa. Mereka adalah satu berbanding dengan kita yang masih rencam (meskipun penuh dengan slogan segala macam "satu").

Seperti yang saya sebut, mana-mana bangsa pun ada sisi hitam dan putih. Tidak ada bangsa yang mutlak jahat mahu pun mutlak baik.

Kebencian bukan penyelesaian. Jika kita bermula dengan benci, maka kita akan berakhir juga dengan benci.

Bola sepak atau "sepak bola" bukan arena perang. Sukan tetap sukan dan perlu dilihat dengan minda yang matang. Istilah-istilah seperti "ganyang" sebetulnya membawa pengertian perilaku samseng. Kita mahu "ganyang" sesama sendiri. Tanpa kita sedari, ada sekumpulan orang yang sedang memerhati. Dan yang memerhati itu pula sedang merangka strategi yang bakal menghapuskan kedaulatan kedua-dua negara yang berpaksikan "Islam".

Mengapa kita masih terlalu bodoh dengan terus menuang minyak ke dalam api?

Kita saling bergantungan antara satu sama lain. Rakyat kita memerlukan tenaga buruh daripada negara jiran untuk ikut membangun negara, di samping memberi peluang ekonomi kepada mereka.

Rakyat mereka juga menjadikan bumi emas ini sebagai sumber mencari rezeki, menyuap mulut anak isteri atau anak suami di kampung halaman.

Majoriti leluhur kita berasal dari kepulauan Sumatera atau Jawa. Itu adalah hakikat yang wajib kita akui.

Berhentilah memprovokasi. Ilmu komunikasi ada menyebut, sikap agresif harus ditangani dengan sikap pasif. Lebih baik diam daripada ikut menyerang. Lama-lama nanti, jika tiada yang melawan, mereka akan akur sendiri.

Apabila masing-masing sudah tenang, maka di situlah nanti ada penyelesaian.