Total Pageviews

Tuesday, November 22, 2011

Menjadi Nakhoda


Ada beberapa kerja yang mesti dibereskan sepanjang minggu ini.

Di pejabat, sunyi. Suasana paling baik untuk melaksanakan kerja berdikit-dikit.

Kak Tumerah menelefon dari lapangan terbang. Dia menunggu pesawat untuk ke Miri. Ada beberapa hal peribadi yang sempat kami kongsi. Maklumlah saya jenis yang sangat sukar untuk mempercayai orang sekitar, setelah melalui pengalaman agak pahit lama dahulu.

Ya, ada kalanya penghijrahan ke tempat baharu begitu mengujakan. Ada kala ia tidak sebagus yang disangka.

Kak Tumerah berbicara tentang bagaimana pentingnya sokongan emosi antara satu sama lain dalam organisasi. Bukan setakat mengatakan "Ya, kami memahami" tetapi turut meminjamkan telinga dan hati.

Dia tahu bagaimana ada sesetengah orang yang sangat fobia dengan bos perempuan (mujur saya ada bos yang ok). Pastinya disebabkan sikap teliti yang akhirnya menjadi "cerewet" bercampur baur pula dengan ketidakstabilan emosi.

Cerewet itu tidak mengapa. Tetapi yang tidak tahan ialah apabila melihat "jelingan tajam" meskipun dari jauh (Kak Tumerah pernah menyebut tentang perihal jelingan itu kepada saya).

Tetapi lama mengenali Kak Tumerah, saya sangat pasti mereka yang menjadi kakitangan di bawahnya cukup bertuah.

Dia lembut dan sangat memahami. Jika boleh, dia akan melaksanakan sesuatu tetapi jika tidak, dia berani untuk menyebut tidak. Dia tidak suka menyusahkan orang bawah apalagi melakukan sesuatu untuk sekadar gahnya nama. Tidak juga mengadu-ngadu perihal orang bawahan kepada orang bawahan yang lain.

Mudah-mudahan Kak Tumerah a.k.a ex-Chef Kohort 7 kami itu terus sukses menjadi nakhoda institusi yang dipimpinnya.

Menjadi nakhoda bukan main payah. Bukan setakat wajib lulus ilmu maritim, bahkan juga tahu "membeli" hati anak kapal. Hati yang mahu dibeli pula bermacam jenis dan kategori. Silap-silap beli, nakhoda pula yang terpaksa makan hati.

Kasihan orang yang terpilih menjadi pemimpin. Berat tanggungjawab seperti sebeban batu besar yang diletakkan di pundak. Salah pimpin, bagaimana mahu menjawab kepada Allah.

Seperti kata Kak Tumerah, "silap penilaian sedikit pun, hidup kita akan hilang berkatnya..."