Total Pageviews

Wednesday, November 23, 2011

Kak Mon: Diari Derita Saya


Ramai yang berjasa dalam hidup saya, khususnya saat saya dan anak-anak hidup susah di Kuala Lumpur dua puluh tahun yang lalu.

Antaranya Puan Hajah Maimon Mat Nor dan suaminya.

Kak Mon, demikian panggilan saya kepadanya merupakan kerani di Jabatan Penulisan Kreatif dan Deskriptif Universiti Malaya tahun-tahun 1980-an dahulu. Dia yang menaip tesis saya (waktu itu hanya memakai mesin taip elektronik) sebuah novel kajian mengenai nasib pelarian Vietnam ke Malaysia.

Suami isteri ini iras wajah kecinaan. Bermata sepet, berkulit putih, berbadan agam. Kak Mon memang bising mulutnya, tetapi hatinya ultra baik. Dia paling diingati oleh budak kreatif (panggilan untuk mahasiswa Jabatan Penulisan) sebab sangat suka membantu tidak mengira waktu.

Siang malam, cuti atau tidak; Kak Mon orang yang akan dicari!

Saya barangkali paling banyak kenangan pahit manis dengan Kak Mon. Demi Allah, sampai mati saya tidak akan lupakan budi baik mereka sekeluarga terhadap saya dan anak-anak.

Saya kerap menghubungi beliau, bertanyakan khabar kesihatannya yang pernah terganggu disebabkan serangan kanser tulang. Alhamdulillah, kesihatannya baik dan dia masih aktif mengendalikan aktiviti GAPENA bersama suaminya selepas lama pencen dari UM.

Moga Allah melapangkan hidup Puan Hajah Maimon dan keluarganya.

Di genggaman tangannya penuh dengan cerita hidup saya. Dia adalah diari saya. Saat saya masih bergelar mahasiswa, saat berkahwin, saat diterajang kemelut, saat dikhianati, saat berjuang mencari nafas di tengah kota raya, saat jatuh dan bangun saya dalam kehidupan ini.

Ibu bapa saya sendiri pun tidak mengetahui sedalam-dalamnya derita saya kerana mereka jauh di kampung. Dan saya bijak menyembunyikan kisah duka kami.

Tapi untuk Kak Mon, dia adalah saksi segala kepayahan itu. Air matanya mengalir bersama-sama air mata saya. Air matanya masih mengalir saat saya sudah kering tangisan. Saya masih ingat, kedua-dua bayi saya Kak Mon dan suaminya yang membawa balik ke rumah dari wad Hospital Universiti. Dia jauh di Ampang tetapi selalu dekat untuk menyokong tiang tempat saya bersandar tatkala saya hampir rebah.

Jika dikata orang, kita dapat mengenal sahabat sejati ialah tatkala kita ditimpa susah. Ya, saya punya ramai sahabat yang sanggup mengongsi tetapi Kak Mon menduduki tempat teratas.

Saat melihat saya bahagia delapan tahun yang lalu, matanya berkaca. Pun saya masih diuji dan dialah tempat saya mencurah rasa biarpun melalui telefon. Dan kini, ujian itu seakan berlalu; saya segera memberi laporan kepadanya. Jika saat susah, dia tahu; maka saat gembira juga dia wajib tahu.

Persis yang saya katakan; sampai mati budinya terus dilipat dalam ingatan. Saya tak akan lupakan kebaikannya.

Dia adalah diari derita saya...Puan Hajah Maimon!