Total Pageviews

Tuesday, November 1, 2011

Kesusasteraan Inggeris Dalam Sukatan Pelajaran?

Hamlet



Ke Makam Bonda



Wira Bukit

Membuka sekejap laman sosial FB, saya terpandang satu status mengenai cadangan MCA yang mendesak supaya dimasukkan subjek Kesusasteraan Inggeris dalam sukatan pelajaran.


Banyaklah komen yang diberi.

Hampir kesemuanya bernada tidak puas hati, bimbang, malahan marah-marah!


Pada perkiraan saya, dengan sistem naik kelas PMR yang sangat longgar (automatik) berbanding SRP atau LCE, sedar atau tidak bahawa hakikatnya ada ramai pelajar sekolah yang masih tidak tahu membaca berada di kelas -kelas menengah atas?

Dan yang menyedihkan, pelajar-pelajar ini terpaksa mengambil subjek Kesusasteraan Melayu yang salah satu daripada tuntutannya ialah mereka mesti celik huruf dan celik sastera.

Mana mungkin mereka celik sastera kalau mereka buta huruf? Akarnya sudah lemah, bagaimana mahu menumbuhkan pucuk di silara?

Kalau Kesusasteraan Melayu sendiri pun mereka "buta", mahu lagi dipaksa mempelajari drama-drama William Shakespeare?

Mungkinkah subjek tersebut elektif untuk anak-anak golongan elit atau mereka yang memang menguasai Bahasa Inggeris dengan baik?

Seperti English 33319 (english tripple one nine) yang menjadi subjek elektif SPM untuk mereka yang memang bagus dalam Bahasa Inggeris pada tahun-tahun 1970-an dan 1980-an.

Saya bukan chauvanist. 

Saya menyintai bahasa ibu kandung, tetapi saya juga mempelajari bahasa-bahasa lain. Malahan, ada rakan yang sudah lama tidak bertemu terperanjat kerana saya mengajar subjek Pengajian Melayu.

Mereka fikirkan selama ini saya mengajar Bahasa Inggeris! Mereka berfikiran begitu barangkali disebabkan latar pendidikan dan tugas menterjemah yang pernah saya lakukan.

Menyintai dan menguasai bahasa ibu kandung bagi saya adalah wajib. Mandatori!

Saya tidak pernah melarang anak-anak yang lebih selesa menulis dalam Bahasa Inggeris, atau mempelajari Phantomn Of The Opera. Malahan saya tidak kisah kesemua novel buah tangan JK Rowling, Susan Conley, George Orwell atau Nora Roberts memenuhi rak buku di rumah.

Namun saya selalu mengingatkan bahawa BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA!

Mereka mesti mengenali sekurang-kurangnya lima daripada sebelas Sasterawan Negara. Mesti juga membaca Ke Makam Bonda atau mendengar lagunya yang telah dinasyidkan. Sejak kecil, mereka juga selalu ikut saya ke festival sastera kebangsaan, acara baca puisi atau teater.

Selalu saya mengambil contoh Tuan Guru Nik Aziz yang fasih berbahasa Urdu dan Arab, selain memahami Bahasa Inggeris. Bapak A.Samad Said sendiri sangat mahir berbahasa Inggeris, malahan cekap juga menulis dalam bahasa itu.

Tidak salah mahir dalam pelbagai bahasa kerana semua itu akan mengayakan kita.

Hakikatnya, secara peribadi saya tidak menyetujui pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Jika mahu memantapkan bahasa apa pun selain daripada bahasa ibu kandung, bukan dengan "memaksa" guru dan pelajar mempraktikkannya dalam dua subjek itu. Kita mahu mempelajari bahasa, bukan mempelajari terma-terma saintifik.

Banyak alternatif lain yang boleh kita buat.

Kita bukan menidakkan kepentingan Bahasa Inggeris yang sudah diangkat darjatnya sebegitu tinggi. Kita akui bahasa itu sudah bertaraf kasta paling tinggi di dunia, malahan dianggap bahasa elit bagi masyarakat yang longgar jati diri.

Allah menggalakkan kita menuntut ilmu. Tetapi memasukkan elemen lain pada saat yang tidak berapa kena, memang sedikit menyakitkan hati.

Boleh jika subjek itu dijadikan elektif, tapi sekurang-kurangnya baiki dahulu apa yang sudah rosak. Kemudian angkat Sastera Melayu untuk dikenali, jika pun bukan untuk dicintai.

Sekurang-kurangnya tidaklah kita berasa sedih apabila ada dalam kalangan mahasiswa kita yang tidak tahu siapa itu Usman Awang. Atau menganggap Tongkat Warrant dan Usman Awang itu individu berbeza. Atau ada yang memikirkan Kemala itu nama seorang perempuan ayu jelita!

Juga tidaklah kita begitu sedih apabila ada yang ternganga tidak pernah pun membaca Salina, Ranjau Sepanjang Jalan atau sajak Ke  Makam Bonda!