Total Pageviews

Tuesday, November 29, 2011

Lelaki: Katakan X Kepada Payung?


Ada satu peraturan baharu yang berjaya mengerutkan dahi saya dengan begitu lama.

Mahasiswa lelaki yang membawa payung akan disaman oleh pengawal keselamatan!

Sekarang musim hujan. Hujannya pula lebat. Kalau payung sudah menjadi "haram" bagi pelajar lelaki, habis mahu pakai apa untuk berlindung daripada hujan?

Daun pisang?

"Peraturan zaman paleolitik atau apa?" Rungut saya.

Tapi itulah yang berlaku di sebuah IPTA yang jauh di sebuah negeri. IPTA yang pernah dianggap universiti sampah kerana kecenderungan mengambil pelajar dengan kelulusan minima.

Ada juga peraturan lain yang agak pelik tetapi masih saya anggap ok.

Contoh: tidak boleh memakai sandal, kasut mesti bertutup. Tidak boleh memakai jeans, apalagi jika jeans itu nampak lusuh. Tidak boleh makan di kantin lelaki dan perempuan.

Kalau universiti pengurusan seperti UUM, memang logik benar peraturan semacam itu. Orang pengurusan mesti dibiasakan kemas.

Di IPTA yang mengharamkan payung bagi lelaki itu, ada sesetengah kursusnya tidak boleh diketatkan dengan peraturan. Mereka bermain dengan cat, dengan benda-benda yang kotor. Orang seni biasanya cepat rimas dengan segala macam aturan melampau. Kreativiti bakal tumpul. Idea pupus jika hati memberontak.

Saya teringat cerita zaman saya di kampus untuk ijazah pertama saya dahulu.

"Ada antara kami yang pakai selipar tandas pergi kuliah. Jeans koyak, ada lelaki berambut panjang, ada yang hanya pakai baju-T lusuh..."

Ya, mungkin itu dahulu. Tidak sesuai lagi dengan era kini.

Tapi lelaki diharamkan bawa payung itu memang peraturan yang sangat lucu.

Kata orang, mungkin pihak universiti mahu menyekat fenomena "pondan" yang semakin leluasa di kampus. Ramai mahasiswa lembut telah dikenakan saman.

Tapi apa kaitan payung dengan fenomena itu?

Lelaki perkasa akan jadi pondankah dengan membawa payung?

Hilangkah kelelakian jika membawa payung?

Kasihan kepada lelaki perkasa yang hanya mahu mengelak kebasahan akibat hujan dengan berpayung.

Satu lagi peraturan sengal yang menyekat minda mahasiswa.

"Barangkali kerana pengarah baharu ini perempuan!" Saya dengar ada siswa yang mengucapkan begitu.

Kan? Saya sudah beritahu dahulu. Perempuan, kalau sudah berada di "makam" tinggi, memang suka macam-macam!

Itu sebab Allah kata, lelaki adalah pemimpin.

Masalahnya, di mana lelaki?