Total Pageviews

Saturday, November 12, 2011

Cerita Hujung Minggu



Dalam hujan nipis, saya memandu ke terminal.

Puteri sulung saya pulang ke rumah usai tugasnya di ibu kota.

Nampaknya dia mahu berhujung minggu bersama si adik sebelum adik mula kuliah minggu hadapan. Dan nampaknya juga saya kembali jadi ibu yang paling sibuk di dapur.

Sempat menyelak akhbar dalam hujan nipis itu.

Melihat halaman akhbar, ada ibu seusia saya sedang gembira menunggu kelahiran anak yang kedua puluh. Ibu itu juga sudah punya dua cucu.

Gembiranya wajah dia. Allah memberikan rezeki dalam kepayahan mendidik anak seramai itu.

Di pusat beli belah, anak-anak menonton wayang berjudul "In Time". Saya menekuni buku di toko. Berulang alik dari surau ke toko buku. Banyak sekali buku baru yang menarik.

Saya membeli dua naskah. Sebuah karya Khaleed Hosseini berjudul "The Kite Runner" setebal 340 halaman dan senaskah lagi bertajuk "9 July 2011 What Really Happened".

Naskah pertama karya doktor kelahiran Afghanistan tetapi menetap di California itu saya belum baca. Hanya meninjau sepintas lalu.

Naskah yang kedua itu untuk informasi sahaja. Sensitif, tapi saya hanya mahu tahu. Sebahagiannya sudah tersiar di maya. Tetapi membaca coretan di dalamnya, bulu roma saya berdiri dan sesekali saya menyeka air mata.

Ada beberapa buku karya Salman Rushdie. Saya hampir membelinya tetapi mengenangkan kebiadapan penulis itu terhadap Islam via "The Satanic Verses", saya mengintainya penuh benci.

Ada juga buku tentang Allahyarham Laksamana Cheng Ho. Saya menyimpan hasrat mahu mengenali laksamana Islam yang hebat ini melalui buku tulisan sarjana tempatan.

Sabtu yang ramai, sudah hampir sukses dalam satu perkara. Membudayakan hari tanpa beg plastik. Jadi, saya menggonggong buku-buku, beberapa naskah akhbar dan barangan lain yang dibeli tanpa beg plastik.

Hujung minggu yang penat, tapi hati saya berbunga gembira. Semeriah bunga-bunga matahari.