Total Pageviews

Monday, November 14, 2011

Muda Selalu



Hari ketiga saya mengawas peperiksaan.

Jam delapan pagi saya mesti berada di bilik peperiksaan. Jam delapan setengah peperiksaan bermula. Buru-buru saya mendaki tangga ke tingkat tiga bangunan usang itu.

Aduhai, saya sepatutnya berada di bilik itu tepat jam delapan. Saya sudah terlewat dua minit, sebabnya saya masih terpinga-pinga mencari ketua saya di unit peperiksaan.

Sudah ada seorang pensyarah senior yang akan bersama saya mengawas peperiksaan di bilik itu.

Dalam keseganan kerana lewat, saya menyapa, "Morning, Puan. Sorry I'm late"

Dia senyum manis dan lembut.

"Please wait outside..." katanya, masih bernada lembut.

Saya menyangkakan dia mengarahkan pelajar lain supaya menunggu di luar. Saya pun memasang tag nama dan mohon untuk membantu, "Give me that papers..."

"I call you before 8.30. But now, please wait outside..." masih lembut dan manis.

Baru saya perasankan sesuatu!

"Puan, I'm also an invigilator..."

Dia terkejut langsung mohon maaf.

"I think you are the KPLI candidate...I'm so sorry. How come you look so young?"

Kembang sekejap hidung saya yang sudah sedia berkembang!

"My family and friend called me Young (Yang). That's why I'm always look young!" Gurau saya. Mujur dia memahami gurauan bodoh saya itu.

"From which department?" Soalnya.

"Malay Studies..."

Dia lagi terkejut apabila saya maklumkan bahawa saya sudah menghampiri empat puluh enam dan punya anak gadis berusia dua puluh satu tahun.

Sebenarnya tidak perlu terkejut. Saya berkahwin di usia hujung dua puluh tiga, dan di hujung dua puluh empat saya sudah punya anak seorang.

Ada seorang kawan sekelas saya, berkahwin saat menuntut di luar negara, punya anak berderet tahun dan yang paling tua sudah dua puluh empat.

Cuma barangkali trend zaman moden ini yang serasi dengan perkahwinan lewat, maka ada wanita seusia saya masih punya anak-anak kecil berusia setahun.

Cerita saya disangkakan "kakak" anak memang sudah biasa. Apalagi jika saya hanya memakai seluar trek dan bersandal, juga tanpa sebarang solekan.

Ada seorang tauke kedai gambar di Kuala Pilah menanya anak bongsu saya, "yang tadi tu kakak awak ke? Muka sama, senyum pun sama. Selalu gaduh tak masa kecik-kecik?"

Bengang betul anak saya. Lalu cerita tersebut dijadikannya komik dengan garapan yang sangat lucu. Saya tak henti ketawa membaca komik yang dilukis anak.

Sejak kerap benar disangkakan "kakak" anak, saya akan memakai jubah, bertumit tinggi dan membawa tas tangan jika melepak bersama anak dan kawan-kawannya. Elemen-elemen itu akan menjadikan saya nampak sedikit matang dan ketua-tuaan.

Seorang kawan juga pernah mengirim sms, "suami akak ingat Yang student KPLI..." Saya menumpang kereta kawan saya dan suaminya untuk pergi ke kereta saya. Saya memarkir agak jauh. Saya fikirkan suaminya tahu bahawa saya adalah kawan muda isterinya itu.

Apa pun, terima kasih kepada emak yang menurunkan gen awet muda kepada anak-anaknya. Tiada bahan kosmetik apa pun, tiada juga sebarang amalan.

Kalau betul saya nampak muda tidak sepadan usia, hanya ucap terima kasih kepada Allah.

Memanglah hati berbunga gembira jika dikatakan nampak muda. Tetapi kekurangannya ialah kita selalu kurang dihormati kerana dianggap "muda" ilmu dan pengalaman.

Kawan-kawan muda saya saat di kolej dan sekolah juga barangkali memberikan aura muda mereka kepada saya. Begitu juga dengan anak-anak saya dan kawan-kawan mereka yang selalu berbicara tentang apa sahaja topik dunia remaja mereka dengan "mak cik pendek sporting" ini.

Sebenarnya jika diteliti betul-betul, muka saya bukanlah muda. Sudah ada kedutan di dahi. Pipi pun tidak tegang lagi.

Sebetulnya saya tidak bersolek atau berfesyen. Itu sebabnya saya tidak nampak tua sangat.

Saya sukakan komik, juga filem korea. Saya juga suka menyanyi lagu-lagu kontemporari.

Tetapi saya tidak gemar langsung mendengar Hot.fm atau Fly.fm. Saya memilih Ikim.fm dan Sinar.fm. Ertinya saya bukan berjiwa muda secara total.

Mudah-mudahan Allah memberikan kehidupan yang baik kepada kita tidak kira kita berwajah muda atau tua. Wajah muda atau tua bukan ukuran untuk ke syurga.