Total Pageviews

Wednesday, October 19, 2011

Sudah Tua Tapi Berfikiran Kanak-kanak

Ikan haruan berasal daripada...tuuuttt....hehehe
Batuk yang menyerang saya seperti enggan berhenti. Sudah begitu lama tetapi masih belum mahu minggir.

Memang biasanya begitu sejak dahulu. Itu sebabnya saya begitu awas jika ada kenalan yang diserang batuk. Orang yang "menjangkitkan" batuk itu kepada saya pun sudah lama sembuh!

Di kelas, payah betul saya mahu bercakap. Kena ada bantuan Dequaddin yang sentiasa ada di mulut. Bimbang juga kalau batuk tak hilang tapi gigi saya pula yang hilang!

Nasib baik minggu ini minggu belajar. Tetapi saya tetap masuk ke kelas untuk mengganti waktu yang tertinggal. Jadi, interaksi banyak berlaku di papan putih.

Ya Tuhan, seksanya diuji dengan karenah batuk ini. Gatal di tekak itu paling saya tidak tahan. Walhal saya bukan peminum ais. Malah hati-hati sekali jika disuakan goreng-gorengan!

Itulah perangai manusia. Diuji sedikit pun sudah seperti dunia mahu kiamat.

Setiap hari minum air limau suam. 

Asam jawa sudah begitu banyak masuk ke perut saya.

Minum ubat batuk? Oh,katakan tidak untuk cecair yang sangat manis itu! Saya rela menelan ubat batuk pil daripada memaksa tekak saya menjamah cecair semanis itu. Kalau pahit atau masam, saya sanggup, tapi bukan cairan yang mengerikan itu!

Waktu kecil, kalau mahu memberi saya minum, ayah akan mengepit hidung dan tangan saya, sementara emak cepat-cepat menuang ke dalam mulut saya yang terbuka!

Itu pun sepanjang hari saya akan merajuk di balik pintu, bermain dengan semut!

Marah dan berkecil hati kerana dipaksa meminum cairan manis dan menakutkan!

Akibatnya sekarang, kerana enggan meminum ubat batuk cecair, tanggunglah sendiri didera batuk yang membencikan!

Takkanlah sekarang suami terpaksa mengepit hidung dan tangan saya, anak saya pula menuang ubat ke dalam mulut saya seperti zaman kanak-kanak saya dahulu?

Kadang-kadang sudah tua pun masih berfikiran seperti kanak-kanak.

Samalah dengan alasan mengapa saya tidak pernah makan ikan keli, haruan, sembilang atau seumpama dengan bentuknya!

Dahulu sebelum tidur, emak selalu bercerita tentang asal usul ikan haruan yang berasal daripada ular!

Bukan salah emak! Itu cerita rakyat. Bila sudah dewasa, sendiri fikirlah logiknya.

Tapi itulah saya yang masih dipengaruhi imaginasi zaman kanak-kanak.

Kakak dan abang saya yang turut mendengar cerita emak, tidak ada masalah pun makan ikan-ikan yang disebutkan itu.

Hanya saya yang selalu terbayang benda lain tatkala melihat kepala ikan yang menyerupai...