Total Pageviews

Wednesday, October 19, 2011

Menyantuni Tulisan Peserta

Bengkel Penulisan Cerpen sempena Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan IPGKRM 19 Oktober 2011.

Peserta: guru-guru sekolah Daerah Seremban dan guru pelatih yang mengambil Pengajian Melayu.

Tempat: Balai Ilmu.

Jam 2.30 sore, merupakan waktu paling enak untuk tidur.

Doa saya waktu usai solat Zohor, mudah-mudahan Allah menahan batuk saya daripada menggila saat memberi ceramah. Alhamdulillah Allah sangat mendengar. Dengan bantuan gula-gula kenyal Dequaddin, saya dapat bertahan.

Doa saya juga, jangan tidurkan peserta disebabkan waktu petang yang kritikal kepada mata. Walaupun ada satu dua yang sudah mahu lena, tetapi sesi latihan menulis menyelamatkan keadaan.

Selesai acara, ada guru yang menanyakan jika saya boleh datang ke sekolah dan memberikan bengkel yang sama pada tahun hadapan. Dengan izin Allah, jika diberi kesihatan baik, saya yang masih kurang ilmu ini boleh membantu.

Ada dua tugasan ringkas yang dibuat peserta.

1] Saya memberikan ayat penyata biasa untuk diolah menjadi "bahasa cerpen"

AHMAD SAMPAI KE RUMAH PADA JAM 6 PETANG

Tulisan peserta:
a) Ahmad telah pulang ke rumah. Tahulah isterinya yang buta bahawa jam pukul 6 petang (Izzah Masnizah Md Zin)

Komen saya: Nasib baik Ahmad bukan suami penipu. Dia boleh balik jam 12 malam, tapi isterinya yang buta masih menganggap dia balik jam 6 petang. Tapi sekurang-kurangnya dia kreatif kerana sempat memikirkan keadaan isteri Ahmad yang buta dan kebiasaan Ahmad yang MESTI pulang tepat jam 6 petang.

b) Matahari sudah menyembunyikan dirinya. Seorang ibu tua menjenguk-jenguk melalui jendela teratak usangnya. Kedengaran derapan kaki Zuai (beliau menukar nama watak) melangkah laju kerana hari sudah semakin senja.

Komen saya: Saya gemar ayat yang pertama. Peserta ini tidak menyatakan secara terus bahawa hari sudah lewat petang. Peserta ini seorang guru berketurunan Tionghua. Tahniah kepadanya!

2] Saya menayangkan 4 keping gambar iaitu: (dua ekor burung, seekor hidup, seekor telah mati), (seorang lelaki sedang berdiri mendepani laut dan senja merah), (suasana banjir yang menenggelamkan kereta di bandar) dan (seekor ibu gajah membawa dua anaknya menyeberangi jalan raya)

Berikut merupakan antara hasil penulisan intro/catatan peserta: saya menyalin tanpa proses editing.

a) "Tolong! Tolong!" tiba-tiba terdengaran teriakan wanita memecah kebisingan di ceruk kota. Keadaan menjadi senyap seketika. Deras laju larian seorang lelaki membuatkan diriku terposok duduk di tanah. Aduh! sakit sungguh punggungku. Orang ramai mula mengelilingi wanita itu. Ada juga yang hanya melirik dari jauh dan ada segelintir yang tidak mengendahkan teriakan itu. Aku masih lagi terduduk kaku. Terperanjat. (Zulhelmi)

Komen saya: saya rasa "aku" akhirnya menjadi hero, mengejar peragut dan kemudian bercinta dengan wanita itu. Cuma harap-harap wanita itu bukanlah wanita tua. Isunya bagus iaitu mengenai kejadian ragut yang semakin kerap menghiasi dada akhbar. Kritikan terhadap sikap segelintir masyarakat kota juga ada. Cuma jenuh saya mencari di kamus perkataan yang saya gariskan itu! Hanya Zulhelmi yang boleh menjawab!

b) "Angah, along...cepat," kata mak gajah.
"Tunggulah mak. Kaki along sakit ni. Tak tahan rasanya nak melangkah. Bisa di kaki menyucuk-nyucuk, berdenyut-denyut. Sakitnya kaki along ni makkk..."

Komen saya: Kesian along, agaknya mak nak bawa along mendapatkan rawatan daripada doktor rimba. Intro ini sesuai untuk cerita kanak-kanak.

c) Mentari hampir membenamkan diri dan membawa pergi kilauan cahaya kuning bersamanya. Angin bayu membisik. Seolah-olah ingin menyampaikan pesan kepadaku. Kupandang lautan luas di depanku. Tenang. Merenung diri. Apakah salahku? Sehingga aku dibuang oleh ibu bapaku tanpa sedikit harapan dan cahaya. Semuanya dibawa pergi, seperti perginya cahaya mentari. Yang tinggal hanyalah kesuraman malam. Seperti suramnya jiwaku tanpa kasih ayah dan ibu.

Aku seorang anak yatim piatu. Dibesarkan di rumah kebajikan tanpa aku pernah rasai apa erti kasih ayah dan ibu. Aku dahagakan kasih mereka. Kalau kasih itu digantikan dengan air di lautan ini belum tentu dapat menghilangkan dahaganya kasih itu. (Nooramiza Zainol Abidin)

Komen saya: ada diksi yang menepati kehendak bahasa cerpen. Tetapi ini mungkin catatan awal, bukan intro. Kalau intro, ceritanya sudah dijangka dan pembaca akan berhenti membaca. Sepatutnya jangan memberitahu bahawa "aku" dibuang dahulu. Biarkan pembaca meneka celaru masalah "aku" itu puncanya apa? Teknik imbas kembali, stigma masyarakat terhadap anak buangan, adalah merupakan isu yang baik jika diolah dengan baik pula. 

d) Tanganku terketar-ketar, manik-manik kaca mula membasahi pipiku. Aku pasrah. Mungkin itu sudah takdirku. "Ya Allah!!!"terketar-ketar kata-kata azimat itu meniti di bibirku. "Huh..." keluhan panjang tidak semena-mena kuhelakan. Aku menyandar badanku tepat pada dinding usang rumah peninggalan arwah bondaku. Hanya itu yang aku ada sekarang. Satu persatu urat-urat di tangan kubilang...menghitung saat berakhirnya noktahku.  (Alif Iqbal)

Komen saya: "Aku" sakit apa agaknya ya? Kena Aids? Barangkali. Intro yang baik tetapi pemilihan diksi mesti "menangkap".

Pastinya ada perbezaan antara tulisan guru dan guru pelatih yang masih hijau. Tulisan guru selalu dimatangkan dengan pengalaman yang rencam dan kadang-kadang oleh faktor pembacaan.

Saya masih menyimpan helaian-helaian tulisan mereka itu. Jika ada waktu saya akan menyalinnya sebagai menyantuni kesediaan mereka untuk menulis dalam keadaan petang yang kantuk dan memenatkan.

Guru pelatih yang hadir sebenarnya mempunyai bakat, cuma perlukan sedikit kerajinan, disiplin dan banyakkan membaca pelbagai genre hatta komik Gempak Starz sekali pun! Cuma jangan terpengaruh dengan gaya bahasanya.

Pastikan juga WAJIB ada buku nota yang saya katakan sebagai inkubator yang boleh kita guna catatannya satu hari nanti tatkala menghasilkan cerpen.

Maafkan saya kerana contoh-contoh petikan cerpen saya bernada ala "bibik" kerana saya sangat terpengaruh dengan sastera Indonesia khususnya karya-karya Almarhum Buya Hamka, Almarhum Pramoedya Ananta Toer dan Almarhum WS Rendra. Juga Bapak A. Samad Said dari Malaysia yang sentiasa berbahasa baku!