Total Pageviews

Saturday, October 22, 2011

Apabila Allah Menunjukkan Kuasa-Nya

Semalam heboh di media, diktator paling lama berkuasa di Libya akhirnya terbunuh!

Selama 42 tahun memerintah dengan gaya pemerintahan kuku besi, Ghadaffi telah menemui Allah dengan cara yang sangat memilukan.

Bagi muslim, menghormati jenazah itu satu kemestian, tidak kira semasa hidupnya dia super zalim atau tidak.

Menyeret tubuh orang yang sedang nazak dengan trak dan mempamerkan jenazah tanpa pakaian bukanlah satu tindakan baik. Jika orang itu sememangnya jahat, mengapa kita juga mesti menjadi sejahat dia?

Libya negara kaya. Apa yang dibimbangkan ialah jika negara "bapa segala kejahatan" iaitu Amerika turut mahu menumpang kekayaan Libya selepas kejatuhan Ghadaffi dengan cara mewujudkan seorang lagi boneka baharu.

Kehidupan bekas pemerintah Libya itu pun bukanlah mempamerkan budaya hidup Islam yang murni. Anak-anaknya terlibat dengan gaya hidup kebarat-baratan, begitu juga dirinya.

Tetapi cara Barat memotretkan pemimpin-pemimpin "Islam" seolah-olah mereka itu lebih jahat daripada pemimpin Zionis Yahudi!

Maknanya, Barat memejamkan sebelah mata mereka terhadap kebejatan yang dilakukan pemimpin Zionis Yahudi dan membukakan mata yang sebelah lagi dengan seluas-luasnya, untuk mencari salah para pemimpin "Islam"!

Sudah dapat mencari salah, mereka punya alasan untuk menyerang!

Mana-mana orang pun jika sudah begitu lama di tampuk kuasa, akan cenderung untuk menindas orang lain khususnya kumpulan atau individu yang tidak sehaluan. Waktu itulah, maharaja iblis akan mengambil tempat di sudut hati, langsung membuat perancangan yang mampu mengukuhkan lagi kedudukan dan menghapuskan individu atau golongan yang mungkin mengancam.

Tetapi kita jangan lupa, saat "Yang Paling Berkuasa" mahu menunjukkan kehebatan-Nya!

Sesiapa pun boleh merancang, tetapi Dia yang berkuasa berhak melulus atau membatalkannya!

Mengambil pengajaran daripada kematian Ghadaffi atau pemerintah-pemerintah sebelum ini, jangan bersikap sombong dan angkuh kerana diri kita ini Allah yang punya.

Para pemimpin pun apabila telah diberikan kepercayaan untuk memerintah, janganlah menunjukkan contoh yang tidak baik kepada rakyat.

Rakyat adalah raja kerana mereka yang memberi undi bagi membolehkan seseorang itu berkuasa. Bukan jadi sebaliknya apabila rakyat pula menjadi seperti abdi.

Kehidupan kita ini bukan berakhir di sini, tetapi ada lagi sambungannya di dunia sana. Setinggi mana pun kuasa kita, di sisi-Nya kita adalah manusia yang sama seperti orang lain juga.

Maka, berbuat apa pun berpada-padalah. Tidak ada meja dan kerusi khas di alam sana. Tidak ada setiausaha khas yang akan menjawab bagi pihak kita. Tidak ada juru audit yang akan menipu untuk kita.

Di sisi-Nya, baik dibalas baik dan jahat dibalas jahat.

Apabila Allah menunjukkan kuasa-Nya, tiada guna lagi pistol bersadur emas. Nyawa itu milik Dia. Dia sudah memberikan peluang yang begitu lama untuk mereka yang terlanjur berpatah balik. Sudah diberikan peringatan demi peringatan, tetapi keangkuhan tetap meraja.

Sesungguhnya ini peringatan untuk semua. Untuk diri juga!