Total Pageviews

Saturday, August 27, 2011

Munajat di Hujung Ramadan

       

Hujung-hujung Ramadan, kadang-kadang dada jadi sebak. Sakit dada menahan sebak. Mengaji pun boleh terhenti-henti.

"Saya akan doakan kak. Kakak mesti kuatkan diri ya. Saya akan berdoa untuk kesejahteraan kawan-kawan yang baik dengan saya..." Begitu SMS yang saya terima maghrib itu, selesai iftar. SMS daripada seorang adik (atau anak) yang kemudiannya diakhiri dengan ayat..."akak baliklah semula ke TMS..."

Ayat yang menambah rasa sebak saya.

Dia yang pernah saya ceritakan dalam entry yang dulu. Seorang guru yang pelbagai kebolehan. Allah mengurniakannya kelebihan, jadi guru sains pun boleh, jadi ustaz pun boleh, mengaji boleh, bernasyid pun boleh. Bersukan apatah lagi. Dia muda tetapi sangat menghormati kakak abang yang lebih tua.

Katanya, dia akan beriktikad di masjid negeri malam 28 Ramadan. Mudah-mudahan Allah merahmati insan yang baik ini.

Memang Allah sentiasa mengasihi saya. Di keliling saya ada rakan-rakan yang baik, terlalu baik. Meskipun dulu ada yang pernah merosakkan karier saya, tetapi ada hikmah Allah yang tidak terjangkau oleh akal manusia.

Semestinya saya perlu mensyukuri nikmat yang tidak terhingga ini. Keluarga yang baik, suami dan anak yang baik. Meskipun Allah menguji saya dengan masalah kesihatan yang sangat menakutkan, tetapi saya redho jika tiba masanya Dia mahu mengambil hak-Nya.

Sebab saya yakin ada insan-insan baik yang akan selalu mendoakan saya.

Hujung-hujung Ramadan, saat kebanyakan orang sudah mula memenuhi lebuh raya; saya masih di sini. Dengan izin-Nya saya akan pulang, menjenguk emak dan keluarga di desa. Saya mahu gembirakan emak. Menghilangkan kebimbangan emak terhadap ujian yang Allah berikan kepada saya.

Mudah-mudahan Ramadan ini memberikan seribu rahmat kepada semua...